Naar Kunstwerken
Naar Nederlandse Spoorwegen
Op maandag 1 september 2008 werden de eerste heipalen geslagen voor de nieuwe IJsselspoorbrug, de verbinding tussen Zwolle en het westen van het land. Sinds 14 juni 2011 is de brug opengesteld voor het treinverkeer. Zonder noemenswaardige grote problemen is de brug tot stand gekomen.
Een vaste brug op Rijnvaarthoogte betekent voor het scheepvaartverkeer weer een obstakel minder. Er bevindt zich dus geen beweegbaar deel meer in de brug, zoals dat het geval was bij de oude stalen brug.
De brug is ontworpen door Quist Wintermans Architecten uit Rotterdam en is gebouwd door een drietal aannemers, t.w. Max Bögl, Zublin en Wellingbouw. Een rode, stille en sierlijke brug met een moderne vormgeving. Aan een zijde van de brug is een fietspad aangebracht, die bij calamiteiten ook gebruikt kan worden voor hulpdiensten.
Via een oproep in de regionale krant De Stentor, is uit 250 inzendingen de naam "Hanzeboog" gekozen. De naam is een link naar de Hanzetijd en de Hanzelijn.
De brug in cijfers (Prorail):
Totale lengte: | 938 meter | Breedte spoorbrug: | 18 meter | |
Boven de IJssel: | 300 meter | Breedte fietsbrug: | 4 meter | |
Oever Zwolle: | 438 meter | Betonpalen: | 763 stuks | |
Oever Hattem: | 200 meter | Constructiestaal: | 9100 ton waarvan hoofdoverspanning: 2500 ton | |
Hoogte vanaf het water (NAP): | 26 meter | Beton voor 18 pijlers: | 15.000 m3 | |
Doorvaarthoogte: | 9 meter |
Ned. Spoorwegen De bouw van de |
Ned. Spoorwegen Het invaren en ophijssen |
|