Wat treft u aan op deze website!

Zwolle - Algemeen

Zwolle - Algemeen

Algemene info over de stad

Onder dit item krijgt u een simpel algemeen beeld van onze mooie Hanzestad Zwolle
Foto's, video's en artikelen

Foto's, video's en artikelen

De stad Zwolle in beeld en in tekst!

Foto's, video's en artikelen uit het heden en verleden van de oude Hanzestad Zwolle!
Zwolle in Beeld Info

Zwolle in Beeld Info

Brede informatie over de website!

Hier vindt u alle informatie over de website, inclusief het contactadres en de privacy- en cookie verklaring!
Foto's bestellen!

Foto's bestellen!

Wilt u een foto bestellen?

Onder dit item vindt u een breed assortiment foto's, waarvan een groot deel is voorzien van een Zwols tintje!
Links

Links

Links naar interessante websites!

Hebt u vragen of wilt u informatie over bepaalde items die gelinkt zijn aan de stad Zwolle, dan vindt u hier een aantal links naar Zwolse bedrijven, organisaties of verenigingen!

Het laatst geplaatst

Zoeken op de website!

Naar Zwols Bedrijfsleven

V&D Winkelcentrum 2001 DSC00181

V&D in de binnenstad in het jaar 2001 ...

Landelijk kwam het bericht op 16 februari 2016, dat V&D, inclusief de inpandige La Place-vestigingen, zijn deuren definitief moest sluiten, hard aan. De ontwikkeling van het nieuwe winkelen via internet, evenals het niet aanpassen en meegaan in de tijd, van de verkoop- en presentatieformule, heeft, volgens velen, het bedrijf de kop gekost.

Nadat het bedrijf op 31 december 2015 al failliet was verklaard, braken er nog een aantal spannende weken aan voor het personeel. Zou er een doorstart komen of niet, was de vraag. Uiteindelijk werd het een diep zwarte "Nee".

In de laatste fase van de gesprekken, waren de curatoren nog in onderhandeling met twee gegadigden, het Canadese winkelconcern Hudson's Bay en Roland Kahn van het Coolcat-concept. Het mocht niet baten. Landelijk gezien zijn door dit ontslag meer dan 8.000 mensen in 62 winkels hun baan verloren.

De La Place vestigingen die buiten de V&D's opereerden zijn door Jumbo Groep Holding BV overgenomen. Zij hebben dus geen last van het faillissement. De intern gevestigde restaurants zijn, ondanks dat zij goed draaiden, ook in het faillissement meegesleurd.

V&D de zon magazijn.01.

In 1887 begonnen als familiebedrijf onder de naam "Magazijn De Zon", is het warenhuis bijna 130 jaar, met ups en downs, een succesvol onderdeel geweest van de Nederlandse samenleving. De eerste winkel, met een voor die tijd bijzonder verkoopsysteem, openden de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesman in de Amsterdamse Weesperstraat. Het concept met vaste, lage prijzen, zou het succes van de formule moeten worden. En dat werd het. Het duurde maar even of de tweede, derde en volgende filialen volgden in Rotterdam, Den Haag, Haarlem en Utrecht. Het eerste echte warenhuis, werd in 1912 in de Amsterdamse Kalverstraat/Rokin geopend. De eerste branchevreemde artikelen kon men hier vinden. Het assortiment werd groter en groter. Naast de textiel waar "De Zon" groot mee was geworden, waren beddegoed, dekens, tapijten en gordijnen in de loop der tijd een vast onderdeel van het assortiment geworden. In de winkel in de Kalverstraat kwamen daar de kerstboomversiering en speelgoed bij. Het warenhuis was geboren.

V&D Diezerstraat 640x427 HCO

Vestiging V&D aan de Diezerstraat ...
(Foto: HCO)

In de jaren dertig, zag "De Praktische Huisvrouw" het levenslicht. Het begin van reclameuitingen aan huis. Een huis-aan-huis folder, waar Vroom & Dreesmann zijn waren aanprijsde.

In 1919 hielden de oprichters, Willem Vroom en Anton Dreesmann het voor gezien en trokken zich terug uit het bedrijf. Ze werden opgevolgd door hun zoons Bernard Vroom en Willem Dreesmann.

V&D Koningsplein Hans vZon bew

V&D aan het Koningsplein ...
(Foto Hans van Zon)

De Zwolse vestiging is in 1912 in de Diezerstraat/Koningsplein door de zoon van oprichter Willem Vroom, Joseph Vroom, opgezet. Jarenlang is het warenhuis hier gevestigd geweest, totdat in de Nieuwstraat/Roggestraat in 1965 de prachtige neogotische Sint Michaelskerk om onduidelijke redenen plaats moest maken voor een nieuw overdekt winkelcentrum. Een betonnen kolos, waarvan de schoonheid ver te zoeken was, was het uiteindelijke resultaat. Een van de grote dragers, blikvanger en publiekstrekker voor deze lokatie was Vroom & Dreesmann, na 2007 V&D. Het warenhuis heeft meer dan 100 jaar de Zwollenaar en veel bezoekers uit de regio in zijn/haar behoeftes voorzien.

V&D La Place voordeelmenu bew

In 1987 werd, in het filiaal van de V&D in Utrecht, het eerste restaurant van La Place gelanceerd. Begonnen met het serveren van "Franse broodjes" werd na een tijdje overgegaan op de Italiaanse Focaccia en verse sinaasappeljus. Mede door ongeloof bij de klant, met betrekking tot de versheid van de jus, werd deze in het zicht van de gast geperst. Het begin van een nieuw succesvol concept. Het eten en drinken werd voortaan in het zicht klaar gemaakt. Naast de dagelijks vers aangeleverde producten, was dit een van de sterke punten van La Place. Ook V& D Zwolle was in de loop der jaren voorzien van een uitstekend en gewild La Place Restaurant. Helaas, V&D was eens ... ook in Zwolle.

Video met de onvergetelijke Bimbobox van V&D in de jaren '50/'60 ...

Met de sluiting komen natuurlijk de herinneringen boven tafel. Zeker de oude generatie zal hier een stevig steentje aan bijdragen. Het eerste wat mij te binnen schiet en dat zal bij velen niet anders zijn, is de BimBox. De Bimbox, een in de vorm van een jukebox gebouwde kast met, volgens mij, met zevental musicerende aapjes in een tropisch decor. Een, voor die tijd, magnifiek stukje technisch vernuft. Zonder enig gevoel voor vorm, ritme en toon, brachten de aapjes, na het inwerpen van 25 cent, een op Zuidamerikaans ritme geschoeid muziekje van een minuut of twee/drie ten gehore. Met de neus strak tegen het glas gedrukt, genoot menig kind ademloos van het concert van deze ongecontroleerde ADHD-scheppingen.
Twee/drie minuten was in kinderogen altijd te kort. Je wilde meer, daar ben je kind voor, toch? Echter een tweede keer een dubbeltje in de gleuf te werpen ging veel ouders in die tijd te ver. Als je geluk had, stonden er meerdere kinderen met hun ouders te wachten en kon je nog een paar keer genieten. Helaas moest je vaak constateren, dat deze ouders alleen gekomen waren om te genieten van andermans centjes en moest je, zwaar teleurgesteld, huiswaarts keren.

V&D Sinterklaas 2007 5175

Weet u nog de tijd dat Sinterklaas in V&D zijn eigen paleisje had en dat in de etalages van het warenhuis veel en prachtig speelgoed was geplaatst, waarbij het water uit je mond sijpelde? Nee, het was niet voor iedereen haalbaar, maar alleen van het kijken, werd je al een tevreden mensje. De wekelijkse traditionele zaterdagtocht richting stadscentrum, winkels en markt, was altijd een crime, maar in de Sinterklaastijd had je er alles voor over.
In de dagen na de intocht van de Zwolse Sint, was het in V&D uitermate druk. Niet alleen voor de Sinterklaasinkopen. Nee! Veel ouders gingen met hun kinderen naar het warenhuis voor een bezoekje aan Sint en Piet. Volgens mij, kreeg je bij aankoop van een artikel, een kaartje waarmee je dan bij Sinterklaas en zijn Piet mocht komen. Spannend toch? Bij de Goedheiligman op de knie en een handvol pepernoten van de Piet, dat was me toch wat. Met knikkende knieën stonden veel jeugdige Zwollenaren met hun ouders in een lange rij, tot het moment dat zij in de beurt waren. Dat duurde, gezien de lange rijen, nog wel even, maar dan had je ook wat!
Met het faillisement van V&D is ook mijn "hoge-nood"-locatie verdwenen. Je had altijd een mogelijkheid om, mocht het je overkomen, even bij V&D binnen te wippen, om je plasje te plegen. Ik en veel anderen zullen nu op zoek moeten naar een nieuw "nood"-onderkomen.

Ik vergeet nooit meer het moment dat ik, in de V&D op het herentoilet, alleen voor het urinoir, mijn verloste van mijn lichamelijke giften en er een tweede gast naast mij kwam staan met dezelfde problemen.
Niet helemaal strak op de benen en riekend naar enkele alcoholische versnaperingen, begon hij slissend een gesprek. Een aardige man met, in mijn ogen, een stevige portie droge humor. Of het laatste nu door de drank kwam kan ik u niet vertellen, maar op een gegeven moment keek hij over de scheidingsplaat tussen de urinoirs en moppelde heel droog: "Is tie van oezelf". Een opmerking uit onverwachte hoek, die je altijd blijft herinneren.

V&D Laatste Prijzencircus  2015 09 23bew

De laatste aankoniging van het Prijzencircus in september 2015 ...

Geen Prijzencircus en Schoolcampus meer. Zeker in de beginperiode van deze V&D-acties, werden de bezoekersaantallen groter en groter. In de beginperiode van het Prijzencircus werd je door een medewerker, als clown verkleed, geholpen. Het was dan ook altijd sfeervol vertoeven in het warenhuis. In de latere jaren werd de verkleding helaas achterwege gelaten. Het voor- en najaar was de tijd voor deze actie bij V&D. Ondanks de plannen die er lagen voor het 52e Prijzencircus in het voorjaar van 2016, heeft het laatste en 51e Prijzencircus plaats gevonden in het najaar van 2015.

V&D Winkelcentrum 2001 DSC00102

Een drukte van belang op het Meerminneplein in 2001. Moest je even naar V&D, dan kon je hier altijd je fiets kwijt ...

Menig brugpieper haalde voor het eerste trimester op de middelbare school, zijn attributen bij de V&D tijdens de jaarlijkse Schoolcampus. Bij deze door V&D tijdens de vakantieperiode georganiseerde campus, vlogen de rugtassen, multomappen, agenda's, schriften, pennen, potloden, passers en kaftpapier als zoete broodjes over de toonbank. De meest hippe schoolartikelen werden dan tegen een lage prijs aangeboden. Van Ajax-agenda's tot O'Neill spulletjes. Vooral de trendy merken hadden in 9 van de 10 gevallen de voorkeur. De Campus is niet meer en ook zij zullen de Schoolcampus gaan missen en op zoek moeten gaan naar een alternatief.

V&D Winkelcentrum 2001 DSC00180

In het hart van de binnenstad is met het faillissement van V&D een gat ontstaan. Het gat van Zwolle. Wat nu?

Enkele dagen na de sluiting werden uit alle hoeken voorstellen geopperd met betrekking tot de invulling. Zo heeft de club van ondernemers in de binnenstad, het Citycentrum Zwolle, al laten weten een voorstander te zijn van het ontwikkelen van een food- en vershal in de stad. "Met het La Place restaurant als drager, kan hier, in samenwerking met de Zwolse ondernemers, iets moois gemaakt worden", aldus het Citycentrum. We wachten af en we zullen zien! Ook slopen en bouwen van een nieuw winkelcentrum is nog een optie. Of zowel de eerste of deze laatste optie het haalt is nog maar de vraag.

V&D Winkelcentrum 2001 DSC00231

V&D, een icoon onder de Nederlandse warenhuizen is niet meer ...

Een groot aantal maanden heeft het pand van het warenhuis leeg gestaan, hetgeen een grote invloed heeft gehad op het aantal winkels in het overdekte winkelcentrum van de binnenstad. De grote trekpleister was verdwenen. Op een gegeven moment stonden er meer winkels leeg, dan dat er open waren. Naarstig is er gezocht naar een goede opvolger van de V&D Zwolle en deze werd dan ook gevonden in de Canadese winkelketen Hudson's Bay.

Hudsons Bay 08022018 7V6A6953

Op woensdagmorgen 20 september 2017, rond 11 uur, heeft de manager van de vestiging Zwolle met het doorknippen van een meters breed lint en met een bijzonder grote schaar de zaak geopend.

Voor de officiële opening van het pand, stonden er al rijen mensen voor de deur te wachten om de eerste nieuwsgierige blikken in het interieur van het warenhuis te mogen werpen. Zij werden, na de officiële openingshandeling, door het personeel onder applaus een hartelijk welkom geheten.

V&D Hudson Bay 21092017 7V6A1881

In september 2017 opende Hudson's Bay haar eerste tien vestigingen in ons land. Sinds de opening van de eerste, deden er al geruchten de ronde, dat het niet goed zou gaan met de Nederlandse vestigingen. Ondanks het streven, twintig winkels te openen in ons land, werd in februari 2018 bekend gemaakt dat de huidige 12 vestigingen voorlopig het aantal is, waarmee Hudson's Bay de toekomst in ons land in zou gaan. De uitbreiding naar twintig vestigingen was voorlopig van de baan.

V&D Hudson Bay 21092017 7V6A1896

 

V&D Hudson Bay 21092017 0442

De grote aantrekkingskracht die de Zwolse vestiging, waarvan men gedacht had, dat deze zich op dit deel van de binnenstad uit zou moeten stralen, is achterwege gebleven. De warenhuisgigant mikte met zijn Nederlandse vestigingen op hoog opgeleide jongeren met een goede baan en gezinnen met kinderen die het over het algemeen meer dan goed hebben. In onze mooie Hanzestad zullen best een groot aantal mensen wonen, die binnen deze doelgroepen vallen, maar of dit genoeg zal zijn om een gezonde toekomst in te gaan, is nog maar de vraag. In en rondom de vestiging is het anno 2018 nog vrij kil en het aantal klanten in de zaak doet het laatste ook niet vermoeden. We zullen zien!

Facebook - Like Zwolle in Beeld

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.