Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Zwols Bedrijfsleven
Naar Ned. Spoorwegen
Naar Kamperlijntje
Naar Electrificatie Kamperlijntje
Zo zag het er voor de realisering van het Station Zwolle - Stadshagen uit (7 juli 2016) ...
Op donderdag 12 januari 2017 was het zover. Waar jaren over gepraat was, stond op die datum te gebeuren. De werkzaamheden met betrekking tot de Kamperlijn, de bouw van het nieuwe station, Station Stadshagen, en de aanleg van de Belvedèretunnel onder het station, zijn in het bijzijn van een groot aantal genodigden officieel van start gegaan. De starthandeling bestond uit de onthulling van een bouwbord.
Bij de Rozentunnel, de verbinding voor fietsers en wandelaars tussen Stadshagen en Westenholte, was een grote tent geplaatst. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, de wethouders van Zwolle en Kampen, de Regiodirecteur van Prorail, vertegenwoordigers van de BAM Infra Rail en van Van Boekel Zeeland, etc. Ze waren er allemaal om dit heuglijke feit te vieren.
Het Station Stadshagen en de Belvedèretunnel zijn ontworpen door het Rotterdamse Buro MA.AN, hetzelfde buro dat meerdere objecten in de stad, als de Blalobrug, de Westenholterbrug, etc, op de tekentafel heeft gehad.
Aan de Stadshagenzijde, op het punt bij de overgang van de Belvedèrelaan in de Havezathenallee, lag de ingang naar de bouwplaats van zowel de tunnel alsook van het station. Door de regelmatige aanvoer van materialen, werd het verkeer op deze plek begeleid door stoplichten en verkeersregelaars.
Op een plaatje zie je vaak niet wat er allemaal komt kijken om een project als dit te realiseren. In werkelijkheid was vanaf begin januari 2017 tot en met de eerste drie maanden van 2018 de gehele omgeving één grote bouwput. Oké, nadat het Station Stadshagen was gerealiseerd, was een en ander wel wat minder geworden, maar zolang de tunnel nog niet was opgeleverd, moesten de Stadshagenaren nog steeds het ongemak dulden.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden wordt weleens gezegd. Dit betekende in werkelijkheid dat er ook hinder voor de treinreiziger en het verkeer in de omgeving was. In de periode vanaf begin juni tot en met eind augustus 2017 hebben de trouwe treinreizigers tussen Zwolle en Kampen gebruik moeten maken van de bus. Tevens moesten bij regelmaat in deze periode de Rozentunnel, de Scholtensteeg, de Stuurmansweg en de Bisschopswetering voor het verkeer tijdelijk worden afgesloten. Allemaal maatregelen die te maken hadden met het grote project Electrificatie Kamperlijn, Station Stadshagen en de Belvedèretunnel.
Het uiteindelijke resultaat mag gezien worden. Het is een slank, rustig en eenvoudig vormgegeven station, geworden, met een terechte uitstraling van een tussenstation. Het station is voorzien van twee overkappingen voor de wachtenden, die beide weer voorzien zijn van houten banken.
Zoals elders onder het item Kamperlijn al is aangegeven, zou het station op 10 december worden geopend. Dit is echter anders gelopen. Na de periode dat de oude dieseltreinen nog de diensten hebben vervolmaakt, werden al wel de elektrische treinen ingezet en het station was er klaar voor. Echter door de instabiliteit van de ondergrond die voor deze nieuwe treinen vereist is, zou een snelheid van 140 km, die gepland was, niet gehaald kunnen worden. De treinen zouden het gevoel geven te gaan zwabberen, aldus de machinist.
Het resultaat was dan ook dat de opening van het station werd uitgesteld en de nieuwe treinen, wel bleven rijden, maar nu met een hoogste snelheid van 100 km, zonder stop bij het nieuwe station. Een grote teleurstelling voor de opdrachtgevers, maar evenzo voor de Stadshagenaren die uitzagen naar hun eerste reis vanaf dit station in Stadshagen.
De bouwactiviteiten met betrekking tot de nieuwe tunnel gingen gewoon door. Deze werd op 1 maart 2018 opgeleverd, waarna de verdere afwerking, zoals de asfaltering en het aanbrengen van de verlichting, nog een aantal maanden in beslag heeft genomen. Rond de zomer van 2018 was het sluitstuk van het project afgerond.
Hekken rondom het Station Stadshagen, hoe lang nog? ...
Nadat het publiekelijk een tijdje rustig was aan het spoorfront, m.b.t. Station Zwolle Stadshagen, is er wel achter de schermen veel onderzocht. ProRail, de spoorbeheerder kwam in juni 2018 naar buiten met een oplossing. Deze oplossing werd echter niet door de opdrachtgever Provincie Overijssel en de vervoerder Keolis geaccepteerd.
Volgens PoRail zou het Station Zwolle Stadshagen gewoon open kunnen, maar dan zou er een tweede machinist op de trein nodig zijn en de 100 km per uur gehandhaafd moeten blijven. De trein zou door de tweede machinist bij aankomst in Kampen sneller de terugweg kunnen aanvaarden. Doordat de machinist in Kampen niet van de ene naar de andere kant zou hoeven lopen en de tweede machinist direct paraat zou kunnen staan voor vertrek, zou een dusdanige tijdwinst opleveren, dat daardoor gestopt zou kunnen worden in Zwolle Stadshagen. Ook zou de keertijd in Zwolle verlaagd moeten worden van 7 minuten naar 4 minuten.
Voor de Provincie Overijssel was deze oplossing onacceptabel, aangezien ook nog een aantal treinaansluitingen in Zwolle zouden komen te vervallen. Ook zou het plan een eenmalig bedrag van 600.000 euro en een jaarlijkse kostenpost van 800.000 euro met zich meebrengen.
Station gereed, maar wel afgesloten ...
Zou men voor een structurele oplossing kiezen en de grond gaan verstevigen, zodat de 140 km wel gehaald zou kunnen worden, dan zou er een bedrag van tegen de 100 miljoen euro op tafel gelegd moeten worden. Daarnaast moet er dan zo'n 4 tot 6 jaar uitgetrokken worden om een en ander te realiseren. Waar de Provincie Overijssel en Keolis het plan van Prorail niet zag zitten, zat Prorail niet te trappelen om in de laatste oplossing een goed plan te zien. Dus zijn we weer bij af!
Voorlopig even een pas op de plaats, 100 km maximaal ...
De strijd achter de schermen zal nog wel enig uurtje vergen, voordat er een reële oplossing ter tafel komt waar alle partijen achter kunnen staan. Gedeputeerde Henk Boerman van de Provincie Overijssel wil dat Prorail, mede gezien hun deskundigheid op dit gebied, zich aan zijn beloftes houdt. Dus we kunnen nog wat verwachten ... Wordt vervolgd!
Meer foto's van de bouw van het Station Stadshagen
Meer foto's van de bouw van de Belvedèretunnel
There are no images in the gallery.