Wat treft u aan op deze website!

Zwolle - Algemeen

Zwolle - Algemeen

Algemene info over de stad

Onder dit item krijgt u een simpel algemeen beeld van onze mooie Hanzestad Zwolle
Foto's, video's en artikelen

Foto's, video's en artikelen

De stad Zwolle in beeld en in tekst!

Foto's, video's en artikelen uit het heden en verleden van de oude Hanzestad Zwolle!
Zwolle in Beeld Info

Zwolle in Beeld Info

Brede informatie over de website!

Hier vindt u alle informatie over de website, inclusief het contactadres en de privacy- en cookie verklaring!
Foto's bestellen!

Foto's bestellen!

Wilt u een foto bestellen?

Onder dit item vindt u een breed assortiment foto's, waarvan een groot deel is voorzien van een Zwols tintje!
Links

Links

Links naar interessante websites!

Hebt u vragen of wilt u informatie over bepaalde items die gelinkt zijn aan de stad Zwolle, dan vindt u hier een aantal links naar Zwolse bedrijven, organisaties of verenigingen!

Zoeken op de website!

Naar Straten, wegen en pleinen
Naar Heinoseweg / N35

Heinoseweg Oude weg 29022016 7V6A9238

De drukke oude Heinoseweg in 2016 ...

De N35, de oude Rijkstraatweg 35, richting het Twentse land, heeft in de loop der jaren over zijn gehele lengte meerdere namen meegekregen. Vanaf Zwolle tot de overgang in de A35, kent men de door het Rijk beheerde weg ook als, Heinoseweg, Nijverdalseweg, Almeloseweg, Nijverdalsestraat, Rondweg Wierden en Rijksweg 35. Het laatste deel van de weg gaat tot slot over in de A35 om bij het knooppunt Azelo, ter hoogte van Borne-West de A1 in te stromen. Waarom de N35 deze namen, voordat het de A35 wordt, heeft mee gekregen heb ik nooit begrepen. De N35 is toch de N35 en A1 is toch A1! Tussen Zwolle en Wierden is de N35 een autoweg en tussen Wierden en Enschede is het een snelweg (A35). 

Ik hou het bij het eerste deel van de N35, de Heinoseweg, tussen Zwolle en Wijthmen. Evenals de rest van de N35, heeft ook dit deel van de weg heel wat jaartjes, beginnend bij de oorspronkelijke zandweg en eindigend bij de hedendaagse autoweg, miljoenen wielen van hout tot rubber, over zijn rug gedragen.

Heinoseweg Tankstation 29022016 4256

 

Heinoseweg Oud 5561

Van bemand tot onbemand, meerdere benzinemerken hebben op deze lokatie van de Heinoseweg een verleden ...

Als men in de de geschiedenis van wegen duikt, zal men vaak lezen, dat langs de invalswegen naar een stad, pleisterplaatsen verrezen, waar de reizigers van een hapje en een drankje konden worden voorzien, voordat zij hun reis voortzetten. Men kon er van paarden wisselen, in een speciaal daarvoor gebouwde doorrijschuur, en er kon op de meeste lokaties ook overnacht worden. Hetgeen door menig reiziger werd gedaan.

In de gemeente Zwolle stonden tot voor kort, langs bijvoorbeeld deze drukke en overvolle N35, nog enkele van de doorrijschuren, te pronken in hun eigen historie. Onder andere bij Café Restaurant De Mol en het voormalige Café De Zon, later Stal De Zunne, in Wijthmen. Helaas heeft de doorrijschuur van het voormalige Café De Zon, in het kader van de reconstructie van de N35, begin 2018, het loodje moeten leggen.

Heinoseweg Sloop De Zon 26092017 7V6A3082 Pano

Sloop aanbouw van het voormalige Café De Zon in september 2017. De doorrijschuur, rechts, en het café waren, door onderzoek naar o.a. vleermuizen, later aan de beurt ...

Het is niet altijd haalbaar het zagen in het verleden te voorkomen. Het verleden van Café De Zon is er in ieder geval niet meer! Het is bij het gereedkomen van het project N35, alleen nog een herinnering, die onder het asfalt van de gereconstrueerde autoweg N35 is komen te liggen. Helaas het is niet anders!

Heinoseweg De Mol 12102017 2548

Café-Restaurant De Mol in 2017 ...

Cafe Restaurant De Mol 27062003 DSC00167

 

Cafe Restaurant De Mol 27062003 DSC00166

Boven de oude hoofdingang van Café-Restaurant De Mol is een bord te vinden met de tekst: "Al wroetende komt men er door". Of deze tekst te maken heeft met het ploeteren over de oude zandweg in het verleden is niet helemaal duidelijk. Als dat wel zo zou zijn, kan ik mij er best iets bij voorstellen. De grove karresporen waren niet altijd gemakkelijk te nemen.

Cafe Restaurant De Mol 27062003 DSC00173

De doorrijschuur van Café-Restaurant De Mol in juni 2003 ...

Het huidige Café-Restaurant De Mol kwam in 1732, onder de naam "Caterstede den Witten Belt" in handen van Herm Mol. Of het toen al de naam Herberg De Mol of Café De Mol droeg is mij niet duidelijk. Wel is duidelijk, dat de handel en wandel van reizigers richting Zwolle hier vaak werd onderbroken. In de doorrijschuur op de lokatie werden dagelijks de rijtuigen, koetsen en handelswagens uitgespannen en werden de paarden voor de nacht of meerdere dagen gestald. Zo ver mij bekend is, is deze doorrijschuur het laatst overgebleven exemplaar in onze Hanzestad. Het huidige onderkomen van het café-restaurant, inclusief de doorrijschuur met het rieten schilddak, is opgewaardeerd tot Rijksmonument.

Cafe De Zon 1950 FD021767 Jan Drost

De doorrijschuur van Café De Zon gelegen aan de met klinkers bestrate Rijksweg 35 in het jaar 1950 ...
(Foto: HCO FD021767 - Jan Drost)

Het zou een mooie titel voor een boek kunnen zijn: "Van Zwolle naar Twente - van zandweg naar asfalt", want dit is eigenlijk de route die de huidige Heinoseweg / N35 in zijn geschiedenis heeft afgelegd.

Heinoseweg Drukke weg 12102017 2695

De N35, de drukke tweebaans verkeersweg, ging tot 2018 op de kruising met de Oldeneelallee over in een éénbaans weg ...

In het Rijkswegenplan van 1932 is de weg voor het eerst benoemd als Rijksweg 35. De weg is daarmee een van de weinige rijkswegen waarvan het nummer over de gehele route hetzelfde is gebleven. Ondanks dat op administratief gebied enkele naamswijzigingen hebben voorgedaan, wordt de route nog altijd als N35 op de borden aangegeven.

In onze contreien heet het deel van de N35, gelegen vanaf Afslag Noord van de A28, tot aan de kruising met de Oldeneelallee, de Ceintuurbaan, daarna de Heinoseweg. Als we echter Google Maps moeten geloven, begint vanaf het eerstgenoemde punt de N35. U zegt het maar!

Roode Molen 1900 1934  NL ZIHCO FD010275

De "Roode Molen" aan de Nieuwe Vecht in 1934. Deze molen is afgebroken t.b.v. de aanleg van de Ceintuurbaan.
Op de achtegrond molen "De Passiebloem"...
( Foto: HCO - NL_ZIHCO_FD010275) 

Begonnen als zandweg liep de latere Rijksweg 35 door het oosten van onze stad in de richting van Twente. De route lag eerst over de Wipstrikkerallee en is jaren later verlegd naar de Ceintuurbaan om de aansluiting met de Hortensiastraat en de Rijksweg 28 (A28) mogelijk te maken.

Nadat eerst, net voor de Tweede Wereldoorlog, de verbinding tussen de Meppelerstraatweg en de toenmalige rotonde met de Rijksweg 28 was gerealiseerd, is ook, richting het oosten, een honderdtal meters van de Ceintuurbaan, tot bij het toenmalige Gemeentelijk Sportpark, gereed gekomen. Ondanks dat het nog jaren zou duren voordat de gehele verbinding, richting het oosten van onze provincie, aangepakt zou worden, was er in ieder geval een begin gemaakt aan de huidige N35.

Passiebloem 1950 1965 NL ZlHCO 1214 FD034572

Molen "De Passiebloem" aan de Nieuwe Vecht in de periode 1950-1965. Rechts ziet u Reinders Oliefabriek.
De foto is genomen op de plaats waar anno 2017 de Ceintuurbaan loopt ...
(Foto: HCO - NL-ZlHCO_1214_FD034572)

Het duurde nog tot de tweede helft van de jaren zestig, dat de verbinding met de Hortensiastraat (tegenwoordig Leo Majorlaan) tot stand kwam. Hiermee was een bypass rond de stad verwezenlijkt die het verkeer van en naar Deventer en Meppel eenvoudiger maakte.

Begin jaren negentig kwam de omlegging van de Rijksweg 35, de huidige route van de Ceintuurbaan, tot stand, in de vorm van een enkelbaans tracé met een gelijkvloerse spoorwegovergang. Het resultaat was dat hierdoor de Wipstrikkerallee qua verkeer behoorlijk werd ontlast.

Heinoseweg Ambulance 12102017 2630

Nauwelijks ruimte voor de hulpverlening was op de éénbaans N35, zeker in de spits, meer gewoon dan uitzonderlijk ...

Eind jaren negentig werd de situatie ter plaatse nogmaals aangepast door het realiseren van een weg met 2 x 2 rijstroken, vanaf de A28 tot de kruising Oldeneelallee/Zalnéweg. Vanaf deze kruising richting Wijthmen bleef de situatie zoals deze was, een éénbaans weg, met al zijn ongemakken.

Heinoseweg Oude weg 29022016 4398

 

Heinoseweg Spoortunnel 12102017 2749

De spoortunnel in de Ceintuurbaan/Heinoseweg in 2017 ...

Verder is er in die periode een spoortunnel bijgekomen, zodat het doorgaande verkeer geen last meer had van gesloten overwegbomen. Het industrieterrein Marslanden had veel baat bij de wijzigingen die aan dit gedeelte van de N35 zijn aangebracht. Zij kreeg hierdoor een mooie snelle ontsluiting richting de A28.

Ceintuurbaan Fietstunnel 16032012 9485


Ceintuurbaan Fietstunnel 16032012 9400

 Bouw van de fietstunnel in 2012 op de kruising met de Meppelerstraatweg ...

Ceintuurbaan Fietstunnel 14062013 7955

Gevaarlijk oversteken was in 2013 ten einde. De fietstunnels bij de kruisingen waren een uitkomst voor menig wandelaar en fietser ...

Tussen 2006 en 2012 hebben deze laatste aanpassingen, mede door de snelle groei van het verkeer op dit gedeelte in de stad, nogmaals een complete metamorfose moeten ondergaan. Vanaf de Isala Klinieken, Dokter van Heesweg, tot aan de afslag Noord van de A28, zijn 2 x 3 rijstroken aangelegd en over het gehele tracé t/m de kruising met de Dokter Spanjaardweg zijn fiets-/voetgangerstunnels verrezen.

Renovatie Ceintuurbaan 16032012 9807

Reconstructie Ceintuurbaan in 2012 ...

Ceintuurbaan 06062013 8075

De klus is geklaard ...

Met deze aanpassingen heeft het doorgaande verkeer op de Ceintuurbaan minder last van de abnormale opstoppingen en vertragingen die er ooit waren. Echter op het deel van de N35 vanaf de Oldeneelallee tot Wijthmen en verder kent nog iedere morgen en avond grote files van soms meer dan 10 km.

DFietsbrug Heinoseweg 22082017 6033

Het begin van de bouw van de Zalnébrug (fietsbrug) over het kruispunt bij de Oldeneelallee ...

Na jarenlang bakkeleien over het aanpassen van dit deel, konden Rijkswaterstaat en met name aannemer Heijmans eind 2017 de eerste spade in de grond zetten. Dit als begin van een groot project, waarbij de weg tussen Zwolle en Wijthmen, tot aan de kruising met de Koelmanstraat wordt voorzien van 2 x 2 rijbanen. Op dit deel wordt de maximum snelheid opgevoerd naar 100 km. In het tracé is een verlegging van de weg achter Café Restaurant De Mol langs meegenomen en er zal een wandel- en fietsbrug (Zalnébrug) op de kruising Heinoseweg/Oldeneelallee/Zalnéweg verrijzen.

Heinoseweg Boomkap Zalne 06032017 7V6A3996

In maart 2017 lag het grootste deel van de gerooide bomen klaar voor verder transport ...

Heinoseweg begin omlegging 12102017 2584

In oktober 2017 werden al snel, na de sloop van het "witte huis" bij de Karbabaan, de contouren van de omlegging van de N35 zichtbaar ... 

Bron:
Boek Zwollerkerspel
Rijkswaterstaat
Wegenwiki

Meer foto's van de oude situatie Heinoseweg/N35

 

Facebook - Like Zwolle in Beeld

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.