Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Straten, wegen en pleinen
Naar Heinoseweg / N35
Het Soeslopad, door veel Wijthmeners en andere natuurliefhebbers gebruikt, is door de nieuwe N35 radicaal afgesneden.
De bomen van het Soeslopad waren de geleiders van de vleermuizen op weg naar voedsel ...
Het natuurlijke wandelpad (Soeslopad) van de Wijthmeners, richting het Landgoed Soeslo, is bij de aanleg van het nieuwe gedeelte van de N35 radicaal afgesneden. Op dit afgesneden deel van de weg is een vleermuisportaal geplaatst. Een vleermuisportaal zegt u waarschijnlijk nog niet veel. Voor mij was dit ook een, in zekere zin, nieuw object, waarvan ik het bestaan wel wist, maar ik had er nog nooit een gezien. Zal waarschijnlijk meer over mij zeggen dan over het portaal.
Na het in kaart brengen van het aantal soorten vleermuizen en hun leefomgeving in het te bewerken gebied, is komen vast te staan dat de nieuwe N35 bij regelmaat een onderbreking vormt van vliegroutes van de vleermuizen.Om het leefgebied van de diertjes zo min mogelijk te verstoren, zijn er langs de N35 nieuwe bomen geplant en is er op de lokatie waar het wandelpad liep een vleermuisportaal geplaatst.In de uurtjes, dat de vleermuizen op jacht zijn naar voedsel, richten zij hun sonar op de kronen en toppen van de aanwezige bomen. Door het kappen van bomen ten behoeve van de aanleg van het nieuwe deel van de weg, is er een tijdelijke verstoring geweest in het leefgebied van de aanwezige vleermuizen. Tijdelijk, want intussen zijn er al weer nieuwe bomen geplaatst, die de oplossing moeten vormen voor deze verstoring. Deze nieuwe aanplant, is zo dicht mogelijk bij de nieuwe rijbanen aangebracht, zodat de vleermuis veilig de weg over kan vliegen. Deze vorm van oversteek, wordt ook wel "hop-over", genoemd.
Uit het onderzoek is gebleken, dat juist het Soeslopad, tussen Wijthmen en het Landgoed Soeslo, een van de belangrijkste vliegroutes voor de vleermuizen was. Om deze importantie in stand te houden, zijn juist op deze plek de aanwezige bomenrijen behouden kunnen blijven en zijn hier geen nieuwe bomen geplaatst.
Echter door de onderbreking van de bomenrij langs het wandelpad, zou hier, als er geen extra maatregelen getroffen zouden worden, een onveilige situatie voor de beschermde vleermuis zijn ontstaan. In deze bomenrij zou, door het noodzakelijke wegkappen van de bomen op deze lokatie, een gat ontstaan in de vliegroute van de vleermuis.
Rijkswaterstaat heeft het probleem onderkend en heeft in eerste instantie een drietal gestapelde mini-containers, een containerboom genaamd, langs de route geplaatst om, ook weer tijdelijk, het probleem te ondervangen.
Het vleermuisportaal overbrugt de afstand van de vier rijbanen van de N35 ...
Ruim veertien dagen voordat de nieuwe weg werd opengesteld (25 juni 2018), heeft Rijkswaterstaat een aluminium vleermuisportaal geplaatst. Het gevaarte, voorzien van aluminium platen, overbrugt de vier rijbanen en is ruim 30 meter lang. Hiermee is een goede geleiding van de aanwezige vleermuiskolonies, bij de oversteek van de weg, gewaarborgd. Het portaal is zo geplaatst, dat het één geheel vormt met de overgebleven bomen van het Soeslopad.
Bron:
Rijkswaterstaat
Naar Wijthmen
Naar Heinoseweg/N35
Het Soeslopad, door veel Wijthmeners en andere natuurliefhebbers gebruikt, is door de nieuwe N35 radicaal afgesneden.
De bomen van het Soeslopad waren de geleiders van de vleermuizen op weg naar voedsel ...
Het natuurlijke wandelpad (Soeslopad) van de Wijthmeners, richting het Landgoed Soeslo, is bij de aanleg van het nieuwe gedeelte van de N35 radicaal afgesneden. Op dit afgesneden deel van de weg is een vleermuisportaal geplaatst. Een vleermuisportaal zegt u waarschijnlijk nog niet veel. Voor mij was dit ook een, in zekere zin, nieuw object, waarvan ik het bestaan wel wist, maar ik had er nog nooit een gezien. Zal waarschijnlijk meer over mij zeggen dan over het portaal.
Na het in kaart brengen van het aantal soorten vleermuizen en hun leefomgeving in het te bewerken gebied, is komen vast te staan dat de nieuwe N35 bij regelmaat een onderbreking vormt van vliegroutes van de vleermuizen.Om het leefgebied van de diertjes zo min mogelijk te verstoren, zijn er langs de N35 nieuwe bomen geplant en is er op de lokatie waar het wandelpad liep een vleermuisportaal geplaatst.In de uurtjes, dat de vleermuizen op jacht zijn naar voedsel, richten zij hun sonar op de kronen en toppen van de aanwezige bomen. Door het kappen van bomen ten behoeve van de aanleg van het nieuwe deel van de weg, is er een tijdelijke verstoring geweest in het leefgebied van de aanwezige vleermuizen. Tijdelijk, want intussen zijn er al weer nieuwe bomen geplaatst, die de oplossing moeten vormen voor deze verstoring. Deze nieuwe aanplant, is zo dicht mogelijk bij de nieuwe rijbanen aangebracht, zodat de vleermuis veilig de weg over kan vliegen. Deze vorm van oversteek, wordt ook wel "hop-over", genoemd.
Uit het onderzoek is gebleken, dat juist het Soeslopad, tussen Wijthmen en het Landgoed Soeslo, een van de belangrijkste vliegroutes voor de vleermuizen was. Om deze importantie in stand te houden, zijn juist op deze plek de aanwezige bomenrijen behouden kunnen blijven en zijn hier geen nieuwe bomen geplaatst.
Echter door de onderbreking van de bomenrij langs het wandelpad, zou hier, als er geen extra maatregelen getroffen zouden worden, een onveilige situatie voor de beschermde vleermuis zijn ontstaan. In deze bomenrij zou, door het noodzakelijke wegkappen van de bomen op deze lokatie, een gat ontstaan in de vliegroute van de vleermuis.
Rijkswaterstaat heeft het probleem onderkend en heeft in eerste instantie een drietal gestapelde mini-containers, een containerboom genaamd, langs de route geplaatst om, ook weer tijdelijk, het probleem te ondervangen.
Het vleermuisportaal overbrugt de afstand van de vier rijbanen van de N35 ...
Ruim veertien dagen voordat de nieuwe weg werd opengesteld (25 juni 2018), heeft Rijkswaterstaat een aluminium vleermuisportaal geplaatst. Het gevaarte, voorzien van aluminium platen, overbrugt de vier rijbanen en is ruim 30 meter lang. Hiermee is een goede geleiding van de aanwezige vleermuiskolonies, bij de oversteek van de weg, gewaarborgd. Het portaal is zo geplaatst, dat het één geheel vormt met de overgebleven bomen van het Soeslopad.
Bron:
Rijkswaterstaat
Naar Straten, wegen en pleinen
Naar Heinoseweg / N35
Begin maart 2017 was het grootste deel van de om te zagen bomen geveld en lagen deze gereed voor verder transport ...
Dat de auto het meest gebruikte middel is om naar je werk te gaan is onderhand wel duidelijk. Wat de overheid ook stimuleerde, de forens, zo zullen we hem/haar voor het gemak maar even noemen, is nauwelijks van plan zijn weg van en naar zijn werklokatie op een andere manier te bereiken.
Van fietsregeling tot elektrische fietsregeling, de goede man of vrouw wordt er niet warm of koud van. Echter heeft het voor deze automobilist ook zijn nadelen.
Je moet bijvoorbeeld eerder je bed uit om op tijd te zijn. Nu hoeft dat niet voor iedereen een probleem te zijn, maar je moet wel iedere ochtend rekening houden met het feit dat je stil staat en stapvoets een groot deel van de dagelijkse route moet volbrengen. Zij zijn er aan gewend om op deze wijze hun doel te bereiken en zij zijn het die het wachten in de soms 10 km lange files naar en van Zwolle als een korreltje zout verteren.
Zowel in de avond- als ook in de morgenspits is het voor menig automobilist geen pretje ...
Iedere morgen wordt ik gewekt met het geluid van Radio Oost. Eerst het nieuws, dan de file-meldingen en het weer. De filemeldingen rond de dagelijkse opstoppingen van de N35 bij Wijthmen zijn vaste prik. Je zou iedere dag een van te voren opgenomen opname van een week geleden uit kunnen zenden. Het zit er dagelijks, met uitzondering van de weekenden, gewoon muurvast en er zijn om de haverklap aanrijdingen met of zonder letsel.
Dit is nu ook een van de redenen waardoor het besluit is genomen de N35 tussen Zwolle en de kruising ter hoogte van de Koelmanstraat, een paar honderd meter voor de Ganzepanbrug, eens flink aan te pakken.
Resultaat van deze beslissing is, dat de weg hier wordt verbreed, een deel van de weg wordt verlegd en dat er een viaduct wordt aangelegd met op- en afritten. Ook zal er in Zwolle een fietsbrug (Zalnébrug) over het begin van de Heinoseweg worden gebouwd, om een veiliger oversteek voor wandelaars en fietsers te garanderen.
Op de plaats waar de shovelmachinist zijn werkzaamheden uitvoert (links) stond het witte huis van de familie Kwak.
Vanaf dit punt is op deze foto een voorstelling te maken van het afbuigen van het nieuw aan te leggen deel van de N35 ...
Zoals al jaren het geval is, loopt de te drukke N35 door Wijthmen. Dit is binnen de nieuwe situatie niet meer het geval. Vanaf het kruispunt Oldeneelallee met de Heinoseweg in Zwolle wordt de weg verbreed naar 2 x 2 rijbanen. Vanaf de flauwe bocht bij het Karba Rekreatiecentrum, waar in vroegere tijden de weg naar links afboog, volgt deze nu een andere route en wel naar rechts. Dit betekent dat de nieuwe N35 niet meer door Wijthmen zijn route zal vervolgen, maar achterlangs, onder het nieuw aangelegde viaduct de oude N35 op zal zoeken tot het kruispunt met de Koelmanstraat.
Op bovenstaande foto ziet u de ruimte waar in 2018 de nieuwe verlegde N35 zijn weg zal vervolgen.
Rechts de toegangsweg van het Landgoed Soeslo, allemaal verleden tijd ...
Naast de geluidschermen die op enkele strategische punten rond huizen worden geplaatst, zijn als geluidbescherming voor Wijthmen, 2 lange geluidschermen uit de grond gestampt. Een scherm van 4 meter hoog en 280 meter lang en een scherm van 3 meter hoog en 375 meter lang zullen voor Wijthmen de decibellen moeten elimineren.
Zoals vaker gebeurd bij de aanleg van nieuwe wegen, moesten ook bij dit project een aantal objecten worden afgebroken. Op de eerste plaats vanaf Zwolle bekeken, het onbemande tankstation van Argos, het oude historische pand van Café De Zon (Stal De Zunne), enkele oude schuren bij het Dierenpension en Hondentrainingscentrum en een van de blikvangers langs de weg, het witte huis van de familie Kwak, gelegen bij het Rekreatiecentrum Karba, inclusief de tuin en de Midgetgolfbaan.
Het witte huis van de Familie Kwak als een grote hoop gemalen herinneringen ...
Aangezien er veel bomen, ongeveer 450 stuks en 1,6 ha bosvak gekapt moesten worden was herplant voor Rijkswaterstaat een gegeven. Op basis van het inrichtingsplan zijn er plus minus 250 bomen en 1,3 ha bosvakken opnieuw aangeplant.
Na jaren aan voorbereiding en calculatie, werd in de eerste maanden van 2017 een aanvang gemaakt met het kappen van een grote serie bomen. De N35 had begin maart van dat jaar tussen Zwolle en Wijthmen het bos en de bomen langs haar route al grotendeels verloren. Dit beeld was voor veel reizigers die dagelijks deze route volgden een vreemde ervaring. Een kale vlakte naast hun oude vertrouwde N35.
Net na het archeologisch onderzoek, op het eerst gekapte deel van het bos, dat grensde aan de midgetgolfbaan van Karba Rekreatiecentrum, duurde het niet lang voordat het restant van het bos ook zijn lot moest ondergaan.
De eerste grondwerkzaamheden tussen de parkeerplaats van Café Restaurant De Mol en Sauna Swoll ...
De eerste grondwerkzaamheden, t.b.v. het viaduct met op- en afritten, dat is gebouwd in de omlegging van de N35, werden geleidelijk aan een gegeven in het vlakke landschap. Er werd een voorlopige weg richting Sauna Swoll aangelegd. Huizen werden gesloopt, het tankstation van Argos werd ontmanteld, grondwerkzaamheden langs de weg werden uitgevoerd, de eerste werkzaamheden op de kruising met de Oldeneelallee, voor de bouw van de nieuwe Zalnébrug werden uitgevoerd, de kruising met de Koelmanstraat werd aangepakt, etc. Een en al bedrijvigheid in en rond het zo rustig gelegen Wijthmen.
De bouw van het viaduct op 23 juli 2017 vanaf de uitkijktoren ...
In oktober 2017 en eigenlijk al eerder gingen de contouren van zowel de nieuwe N35 alsook de bijkomende objecten het beeld van de omgeving bepalen. Om de wegwerkzaamheden en de bouw van het viaduct te volgen had aannemer Heijmans achter Café-Restaurant De Mol een uitkijktoren voor het publiek gebouwd. Hier werd door, zeker in de beginperiode, veel belangstellenden gretig gebruik gemaakt. Met de tegenwoordige smartphones heeft zowat iedere burger de mogelijkheid te fotograferen en dat gegeven was ook zeer duidelijk op de uitkijktoren waar te nemen.
Veel rijdend materieel als grote zandwagens en zware tractoren met dito aanhanger reden, zowel voor de nieuwe weg als voor het viaduct, met zand of wegverharding, af en aan. Voor het talud van het viaduct en voor de bermen langs de nieuwe weg, werd de bovenlaag van een aantal weilanden in de buurt van Landgoed Soeslo afgeschraapt en met zware tractoren ter plaatse gereden. Dit heeft tot gevolg, dat de complete natuur in de omgeving van Soeslo waarschijnlijk een nieuwe invulling qua flora en fauna zal ondergaan.
Het zand van de bovenlaag van de weilanden bij Soeslo werd gebruikt voor het talud van het viaduct (02-10-2017) ...
Het jaren, door de Wijthmener bevolking en niet alleen door hen, gebruikte weggetje, voor een zondagse wandeling richting de toegangsweg van het landgoed, is ten behoeve van de nieuwe weg doorgesneden. Zij zullen in de toekomst weer een nieuwe weg moeten vinden om hun wekelijkse bezigheid in ere te houden. Of zou het nu rustiger worden in de omgeving van het landgoed, dat is ook nog een mogelijkheid.
Het afgesloten voetpad waarlangs jarenlang de bevolking van Wijthmen zijn ommetje, richting Soeslo, maakte, is niet meer ...
In november 2017 was een deel van de nieuwe N35, richting Almelo, berijdbaar en werd dit deel opgenomen in de "kettingkast", zoals Rijkswaterstaat het benoemde. Dit betekende, dat de weg richting Almelo niet meer door Wijthmen c.q. langs Café-Restaurant De Mol liep, maar buiten de dorpskern om werd geleid, aan de achterzijde van het genoemde café-restaurant.
Verwijsborden t.b.v. de "kettingkast" ...
Met grote verwijsborden werd deze genomen beslissing aan het wegverkeer medegedeeld. Voor de weggebruiker was het soms even een vervelende situatie, aangezien het ter plekke een overvloed van rood-witte geleidebakens met zich meebracht.
De splitsing t.b.v. de "kettingkast" voor Wijthmen aan de Zwolle-kant ...
Een bijzonder gegeven in de aanleg van de nieuwe weg was het voormalige Café De Zon, dat normaal gesproken, gelijk met de andere panden die in de weg stonden, zou worden afgebroken. Zij het niet dat een beestje van zo'n 10 cm, de vleermuis, de werkzaamheden, op dit deel van de weg deden stoppen. Oké, er was al rekening mee gehouden en het werk heeft ook niet echt stilgelegen, maar ... er moest wel even een pas op de plaats worden gemaakt.
Een en ander resulteerde in een vreemd beeld van de nieuw geasfalteerde rijbaan van de weg. Vanaf Zwolle, na de nieuwe Zalnébrug, was richting Heino de weg helemaal geasfalteerd en klaar voor gebruik, maar moest het in het kader van een eventuele verstoring van de winterslaap van de vleermuizen, voor het oude café een halt worden toegeroepen. Na het oude café werd de asfaltering weer opgepakt en tot en met het kruispunt met de Koelmanstraat afgerond.
Nadat deze nieuwe rijbaan, vanaf de Zalné fietsbrug tot het kruispunt bij de Koelmanstraat, op 24 april 2018 was vrijgegeven voor het verkeer, werd de weg om het historische pand van De Zon heen geleid. Het verkeer kon alleen het nieuwe gedeelte van de weg gebruiken, aangezien het oude deel vanaf Wijthmen tot aan de nieuwe Zalnébrug van het oude asfalt werd ontdaan, ter voorbereiding van een nieuwe asfaltlaag.
Een grote schaafmachine van de Freesmij trok meter voor meter naar zijn einddoel, onderwijl oud asfalt, via een transportband, spuitend in een vrachtwagen, die voor de schaafmachine uitreed. Als de vrachtwagens hun taak hadden verricht en tot de nok toe vol waren gevuld, reden deze naar het depot om hun last kwijt te raken. Bij het wegrijden stond de volgende vrachtwagen al weer klaar om zich voor de schaafmachine te installeren. De werkzaamheden hadden hier nauwelijks hinder van en konden zonder oponthoud door gaan.
Het was een vreemde gewaarwording voor veel automobilisten, die vanaf hun rijrichting plots
het pand van De Zon op hun weg tegenkomen. Oké, de snelheid was beperkt tot 50 km, maar toch ...
De ruimte achter het pand, dat nog het enigste obstakel vormde voor de verdere afwerking van de nieuwe weg, werd in de tussentijd tot de sloop, benut als opslag van puin en andere zaken.
Bij de eerste beet in het onderste deel van de muur aan de Zwolle-zijde werden tot ieders verbazing asbestplaten zichtbaar ...
Nadat de vleermuizen ontwaakt waren uit hun winterslaap en het pand hadden verlaten, was dinsdag 15 mei 2018 de dag dat Heijmans zijn werk aan dit gedeelte van de weg voort kon zetten. Het vleermuizenpand, het oude Café De Zon, kon vandaag met de grond gelijk worden gemaakt. Tenminste, dat dachten ze.
In de vroege uurtjes, had sloopbedrijf Boverhoff zijn manschappen, shovels en apparatuur paraat staan om de eerste beet in de muren van het historishe pand te zetten. Hier en daar werden nog wat voorbereidingen getroffen, waaronder het verwijderen van het bovendeel van de muur aan de Zwolle-zijde. Rond 08.15 was het dan zo ver, vol goede moed werd de eerste beet in het onderste deel van de muur gezet. Echter, het puin had nog niet de grond bereikt of er werd tot ieders verbazing geconstateerd, dat bij deze eerste beet, een onaangename en onverwachte verrassing aan het daglicht was gekomen. Tussen de binnen en de buitenmuur bleken namelijk asbestplaten te zitten. Ondanks dat de gedachte leefde, dat al het asbest bij eerdere werkzaamheden was verwijderd, was dit dus niet het geval. Op deze plek werd door alle partijen absoluut geen asbest verwacht.
Na controle door medewerkers van Heijmans, moest er geconstateerd worden
dat de werkzaamheden aan deze zijde van het pand gestopt moesten worden ...
Na een controle door medewerkers van aannemer Heijmans, werden á la minute de werkzaamheden aan deze zijde van het pand gestaakt en werden er hekken rond het asbestgedeelte geplaatst.
Een aantal medewerkers van Boverhoff kon de terugreis aanvaarden en een aantal werd over geplaatst naar de Heinozijde van het pand. Hier stond de oude historische doorrijschuur van Café De Zon, die geen asbest bevatte en daarom wel met de grond gelijk kon worden gemaakt.
De laatste uurtjes van de historische doorrijschuur van Café De Zon ...
Voor de afbraak van het café-/woongedeelte moest, na de ontdekking van het asbest, weer een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Daarnaast moesten de mannen in de witte pakken weer opgetrommeld worden om een en ander van het gevreesde materiaal te ontdoen.
Om niet teveel vertraging op te lopen in de planning van de nieuwe weg, is er door de mensen van Boverhoff, na het verwijderen van de asbest, in het weekend daarna doorgewerkt en is het gehele pand in korte tijd afgebroken.
Na deze afbraak heeft er nog in hetzelfde weekend een kortstondig archeologisch onderzoek plaatsgevonden, waarna Heijmans het werk, waar ze goed in zijn, het construeren van een nieuw weggedeelte, weer op kon pakken.
Na een lange tijd van wachten was het dan eindelijk zover. Doortrekking van het asfalt op de lokatie van Café De Zon op 25 mei 2018 ...
Waar de vrachtwagen rijdt, stond ooit Café De Zon ...
De nieuwe N35 gezien vanaf het viaduct bij afslag Wijthmen, twee dagen na de openstelling van 25 juni 2018 ...
Op 25 juni 2018 werd de nieuwe N35 in de vroege morgen voor het verkeer opengesteld. De grootste klus was geklaard. De op- en afrit over het nieuwe viaduct, aansluitend op de oude N35 voor Café Restaurant De Mol, moest hierna nog wel afgewerkt houden en op het viaduct waren ook nog werkzaamheden gepland, maar de grootste hobbel was genomen. Met verkeersregelaars werden deze werkzaamheden begeleid, waardoor het verkeer hier nauwelijks hinder van heeft ondervonden.
Het vleermuisportaal ter hoogte van het oude Soeslopad ...
Zo'n veertien dagen voor de openstelling heeft Rijkswaterstaat nog een vleermuisportaal over de weg geplaatst. Niet werd er alleen aan de mens gedacht, nee, ook voor de fauna had Rijkswaterstaat oog!
Waar op de oude N35 een maximum snelheid van 80 km per uur was toegestaan, is deze bij de nieuwe N35 opgewaardeerd tot 100 km per uur. Een mooie snelheid, die in korte tijd door de automobilist met veel plezier werd opgepakt.
De uitbreiding met twee rijbanen, die de nieuwe N35 achter zijn kiezen heeft, was een grote klus. De voorbereidingen voor de nieuwe rijbanen dwars door het landelijk gebied, het slopen van enkele panden, het afschrapen van de oude asfaltlaag, het verharden van de ondergrond van de nieuwe rijbanen, het asfalteren, de plaatsing van de funderingen en de geluidsmuren, de plaatsing c.q. montage van de vangrails, ik noem maar wat op. Dan heb ik het nog niet eens over de bouw van het nieuwe viaduct me zijn op- en afritten. Al deze zaken, zijn achteraf, toch nog snel en met een strakke planning verwezenlijkt. Wat mij betreft, complimenten voor Rijkswaterstaat en Aannemer Heijmans.
Fundering van de geluidschermen, waarvan bij een aantal de betonnen delen zo'n drie ton wogen ...
Leuk om te weten, is dat de ondergrond van de oude N35, die door de kern van Wijthmen liep, o.a. bestond uit de oude klinkers, die hier voor de asfaltering jaren hun diensten hebben bewezen. Bij de nieuwe N35 is een groot deel van het puin van het in 2016/2018 gesloopte Ziekenhuis De Weezenlanden in een laag van zo'n dertig centimeter, als ondergrond gebruikt.
In het weekend van 22 tot 25 juni 2018 is de gehele nieuwe rijksweg N35 afgesloten geweest voor alle verkeer. Het was eigenlijk de afsluiting van de werkzaamheden aan de weg. De sluiting had tot resultaat, dat op 25 juni, in de vroege uurtjes, rond 05.00 uur, de weg is opengesteld.
In de uren voorafgaande aan de openstelling is over het gehele traject een toplaag van 3 centimeter zeer open en geluidwerend asfalt, Microflex genaamd, aangebracht en zijn de belijningen geplaatst. Meer dan tweehonderd vrachtwagens volgeladen met asfalt zijn in dat weekend aangevoerd.
Eigenlijk een historisch moment ...
Afsluiting van de oude N35 door het plaatsen van het laatste element in het complete geluidsscherm van zo'n 200 meter langs de nieuwe N35 ...
Ook de nachten zijn door de aannemer benut om de planning van de openstelling van de weg te garanderen.Waar de eerste bomen begin 2017 werden gekapt, duurde het tot 23 juni 2018 voordat de oude N35 voorgoed werd afgesloten in de richting Zwolle. Eigenlijk een historische dag. Op die dag werd namelijk het laatste deel van het geluidsscherm, dat de bewoners van Wijthmen-Noord moet beschermen tegen het geluid van het voorbij razende verkeer, voorgoed dichtgemaakt. Hiermee was de oude N35, waar meerdere decennia het verkeer de kern van Wijthmen, onveilig maakte en waar in de jaren vijftig, de bocht ter hoogte van de Biologische boerderij Ecoloar, de bijnaam "Dodenbocht" kreeg toebedeeld, verleden tijd.
Vanaf 25 juni 2018 wordt al het verkeer tussen Heino en Zwolle, vice versa, vanaf de kruising met de Koelmanstraat, achter Café-Restaurant De Mol langs geleid.
Het nieuwe viaduct aan de Heinozijde, met afslag Wijthmen en Dalfsen op de borden ...
Mocht er behoefte zijn vanaf afslag Wijthmen naar Dalfsen te rijden, dan kan, ter hoogte van Sauna Swoll, zowel vanaf de noordelijke als vanaf de zuidelijke kant van het viaduct, de afslag Wijthmen worden genomen. Komend vanaf Zwolle rijdt men dan over het nieuwe viaduct om de oude N35 te bereiken om vervolgens voor Café Restaurant De Mol langs, bij het kruispunt, rechtsaf de weg vervolgen.
Om deze mogelijkheid is verkrijgen, is achter het Rietdekkersbedrijf van H. Kok aan de Heinoseweg 36, een T-splitsing gerealiseerd, met een aanloop naar het viaduct met de op- en afritten van de nieuwe N35. Deze aanloop naar de N35 is tevens voorzien van fietspaden die de fietsers de mogelijkheid bieden de andere zijde van de N35 te bereiken om bijvoorbeeld hun fietstocht door de bosrijke omgeving van Landgoed Soeslo te vervolgen.
Aanbrengen van de toplaag van zo'n 3 centimeter asfalt bij de T-splitsing (fietspaden) aansluitend op de oude N35
ter hoogte van het Rietdekkersbedrijf van H. Kok t.b.v. de op- en afritten van de nieuwe N35 ...
De aanloop naar de op- en afritten van de nieuwe N35 ...
Het gehele project zal volgens de planning midden 2018 zijn afgerond, of daarmee de filevorming tot een verleden behoort is nog maar de vraag. Het zou maar zo kunnen zijn, dat deze bij de stoplichten van de nieuwe kruising bij de Koelmanstraat, een nieuwe plek vinden. Hier gaat de weg namelijk de eerste jaren weer over in een éénbaansweg richting Heino. We zullen zien!
Bron:
Boek Zwollerkerspel
Rijkswaterstaat
Wikipedia
Heijmans
De Stentor
Meer foto's van de reconstructie van de N35 in 2017/2018