Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Kunstwerken
Naar Oude spoorbrug
Naar Nieuwe spoorbrug
Naar Nederlandse Spoorwegen
Maandag 12 september 2011 was het dan zover. De slopers van de oude spoorbrug tussen Zwolle en Hattem konden zich uitleven op de kolos.
De brug kon worden gesloopt omdat spoorbeheerder ProRail de naastgelegen nieuwe spoorbrug in gebruik had genomen.
De oude stalen delen werden bij regelmaat in een paar weken op pontons via de IJssel afgevoerd. De sloopwerkzaamheden werden door aannemer Tebezo uit Genemuiden gecoordineerd.
De brug bestond onder andere uit een hefdeel, boog, spoordijk, pijlers op land en in de rivier. Van de stalen brugdelen werd de karakteristieke boog als eerste afgevoerd. Volgens de planning zou deze boog op 12 september 2011 weggevaren moeten worden. Dat was helaas niet gelukt.
De spoorbrug dacht hier namelijk anders over en liet zich niet zo maar aan de kant zetten. Het uitvaren van de boog werd dan ook uitgesteld tot dinsdagochtend 13 september tussen 08.00 en 10.00 uur. Dat dacht men dus. Niets van dat alles. Het werd zelfs de middag.
Iets over enen, kwam er eindelijk beweging in de tegen de 800 ton wegende en niet te vermurwen stalen kolos. Vanaf dat tijdstip werd een grote stap gezet in de sloop van een brug, die meer dan 147 jaar zijn diensten aan de bevolking had verleend. Miljoenen treinreizigers van west naar oost en van oost naar het westen van ons land passeerden de brug. Velen wisten dat Zwolle was bereikt zodra de eerste meters van de spoorbrug over de IJssel werden bereden. Een heerlijk treindutje werd dan wreed, door het lawaai van de metalen wielen op de brug, verstoord.
Het begin was er, maar qua sloop was er nog veel te doen! Als verliep naar wens hetgeen betekende, dat maandag 19 september de ingevaren kapitale hijskranen (700 ton) hun werk moesten verrichten om de overgebleven brugdelen te verwijderen.
De karakteristieke boog werd als eerste afgevoerd ...
Met de sloop van de spoorbrug is een stuk spoorhistorie verdwenen. De spoorbrug werd in 1864 aangelegd om de ontwikkeling van Noord- en Noordoost-Nederland vooruit te helpen.
Nu het spoorvervoer steeds meer ontwikkelt, onder andere door de komst van de Hanzelijn, was er een nieuwe spoorbrug nodig. Deze brug, de 'Hanzeboog' genoemd, is in de zomer van 2011 volledig in dienst genomen. De Hanzelijn zou de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland moeten verbeteren.
De nieuwe Hanzeboog in bedrijf, terwijl de oude brug werd afgevoerd ...
Het staal uit de brug is vervallen aan de aannemer. Een aantal onderdelen, zoals twee hefwielen, zijn bewaard gebleven en verwerkt in een monument dat in de uiterwaarde bij Hattem is geplaatst. Het gros van het staal werd over de rivier afgevoerd en later gerecycled.
Met het verdwijnen van de brug, heeft het scheepvaartverkeer een onbelemmerde doorvaart gekregen en is er ook meer ruimte voor de rivier ontstaan.
Meer foto's