Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Katerveersluis in 2017 ...
De scheepvaartverbinding tussen de stad en de IJssel heeft lang op zich laten wachten. In 1818 was het dan eindelijk zover. Zeer tegen de zin van de steden Deventer en Kampen, die een stevige concurrent in de stad Zwolle zagen, was het er dan toch eindelijk van gekomen.
De vraag om een verbinding was al eerder aan de orde geweest en wel in eind 15e eeuw. Zwolle had een oude gracht bevaarbaar gemaakt voor het scheepvaartverkeer en had het plan in de IJsseldijk een sluis te bouwen. Hierdoor ontstond een meningsverschil met de genoemde steden.
Het kwam zover, dat het ontstane meningsverschil bij de Bisschop en de Raad der stad Utrecht terecht kwam. Hierbij werd in het voordeel van de beide steden beslist en Zwolle moest dan ook de werkzaamheden per direct staken.
Steen gemaakt naar aanleiding van de hoogste waterstand op 7 maart 1855 ...
Tot 1819 bleef Zwolle zonder de gewenste verbinding met de IJssel. Echter na de val van de oude republiek werd er een grote actie op touw gezet om alsnog de verbinding met de IJssel te verkrijgen. Dit had tot resultaat, dat in 1810 Lodewijk Napoleon de concessie verleende en met steun van het Rijk begonnen kon worden met het graven van de Willemsvaart.
Helaas werden door de inlijving van ons land door Frankrijk, waarbij de keizer de subsidie introk, de werkzaamheden, die al tot de Spoolderberg waren gevorderd, stilgelegd.
De ingemetselde gedenksteen in de wand van de eerst gebouwde sluis ...
Na de val van Napoleon Bonaparte in 1814, werd Willem Frederik Prins van Oranje Nassau of wel Koning Willem I, ingehuldigd als Koning der Nederlanden. Dit was het sein voor de stad Zwolle, nogmaals de verbinding met de IJssel aan te kaarten. Na regen komt zonneschijn. Op 24 augustus 1819, op de verjaardag van de Koning, werd de naar hem genoemde Willemsvaart officieel geopend.In hetzelfde jaar kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Tot de bouw van de Grote Katerveersluis in de jaren 1871-1873, heeft de Kleine Katerveersluis zich alleen moeten redden. Op het allerlaatst kon deze sluis de toenemende scheepvaart niet meer aan, waardoor besloten werd tot de bouw van een grotere nieuwe sluis.
Drukte van belang in de Katerveersluis in 1935 ...
(Foto: HCO - PBKR4189)
De steen, ingemetseld in de wand van de Kleine Katerveersluis, is gelegd op 7 juni 1818 door de Goeverneur van Overijssel, Berend Hendrik Bentinck tot Buckhorst. Het is een aandenken aan de bovenstaande gereedkoming van de Willemsvaart, alsook van de eerste Kleine Katerveersluis, die zoals vermeld op de steen, onder directie van den Ingenieur van den Waterstaat, Cornelis van der Meer, gereed zijn gekomen.
Bron:
VII Eeuwen Zwolse geschiedenis
Zo was Zwolle rond 1900
Wikipedia
HCO