Wat treft u aan op deze website!

Zwolle - Algemeen

Zwolle - Algemeen

Algemene info over de stad

Onder dit item krijgt u een simpel algemeen beeld van onze mooie Hanzestad Zwolle
Foto's, video's en artikelen

Foto's, video's en artikelen

De stad Zwolle in beeld en in tekst!

Foto's, video's en artikelen uit het heden en verleden van de oude Hanzestad Zwolle!
Zwolle in Beeld Info

Zwolle in Beeld Info

Brede informatie over de website!

Hier vindt u alle informatie over de website, inclusief het contactadres en de privacy- en cookie verklaring!
Foto's bestellen!

Foto's bestellen!

Wilt u een foto bestellen?

Onder dit item vindt u een breed assortiment foto's, waarvan een groot deel is voorzien van een Zwols tintje!
Links

Links

Links naar interessante websites!

Hebt u vragen of wilt u informatie over bepaalde items die gelinkt zijn aan de stad Zwolle, dan vindt u hier een aantal links naar Zwolse bedrijven, organisaties of verenigingen!

Zoeken op de website!

Bij regelmaat word ik gecomplimenteerd over de ruime inhoud en de kwaliteit van de site. Daar ben ik best trots op, kan ik u zeggen.

Ik onderhoud de site alleen en probeer zoveel mogelijk informatie te achterhalen, via welke weg dan ook. Ik kan mij haast niet voorstellen dat onder de bezoekers van de site geen mensen zijn, die bij een bepaald artikel roepen, dat zij/hij daar ook nog informatie over heeft of foto's van heeft.liggen.

Wat zou het mooi zijn als u dat aan mij door zou willen geven, zodat ik uw informatie kan verwerken in mijn artikelen of dat uw foto's bij een artikel worden geplaatst. Indien u dat wenst, kan er altijd een bronvermelding bij de tekst of de foto's worden geplaatst. Uiteraard zullen de foto's worden ingescand en daarna weer aan u worden geretourneerd. Wel zullen de foto's door mij worden bekeken of de kwaliteit van dien aard is, dat ze niet misstaan tussen alle andere foto's van de site.

Help mij de site breder van opzet te maken door uw aanvulling. Buiten mij zullen er meer mensen zijn die dit toejuichen!

Naar Wijken/buurten
Naar Spoorzone

 
Busstation 1941 PBKR3506

Het station en het busstation in 1941 ...
(Bron: HCO - PBKR3506)

Bus, bus, bus! Als je de bovenstaande foto ziet, dan viel het in die tijd nog wel mee, maar de laatste jaren is het meer een chaos met alle risico's van dien, dan een georganiseerd en gecoödineerd aan- en afrijden van de stads- alsook de streekbussen. In de spitsuren zijn verkeersregelaars nodig om een en ander in goede banen te leiden. Deze problematiek is al een aantal jaren een hoofdpijn dossier voor het gemeentebestuur.

Busstation en stationsplein 1951 NL ZlHCO 1214 FD026909

Opening van het busstation en het Stationsplein in 1954 ...
(Bron: HCO - NL-ZlHCO_1214_FD026909)

Midden jaren vijftig is er, om de stijging van de aankomsten van de bussen en het vertrek van deze, al een busstation aan de Oosterlaan gerealiseerd. Dit busstation was op dat moment de oplossing. Anno 2017 stond het gemeentebestuur weer voor eenzelfde beslissing. Er moest wat gebeuren, want het kon zo niet langer!

Als een van de drukste spoorknooppunten van ons land, kent Station Zwolle een enorme drukte aan mensen, maar ook aan treinen en bussen die massaal bezoekers in onze stad afleveren of hen de gelegenheid bieden om een overstap binnen hun geplande reis te maken.

Deze drukte zorgt soms voor onveilige situaties, waar volgens B & W van Zwolle zo snel als mogelijk een einde aan moet komen. Zelfs verkeersregelaars moesten tijdens de spitsuren ingezet worden om het verkeer in goede banen te leiden.

De problematiek is in september 2013 de aanleiding geweest, dat zowel de provincie Overijssel, als de Gemeente Zwolle geld beschikbaar hebben gesteld om hier z.s.m. een einde aan te maken.

Op de eerste plaats moest het busstation dat anno 2018 jarenlang voor het NS-Station aan de stadszijde was gevestigd worden verplaatst. Bij dit plan het busstation te verplaatsen naar de zuid-zijde van het NS-Station is tevens het plan opgevat, een busbrug over de gehele breedte van stationsemplacement te bouwen. Deze busbrug zou dan de verbinding moeten vormen van het nieuwe busstation met de busbaan op de Willemskade. Rond de 1200 bussen zouden de eerste jaren dagelijks gebruik van deze verbinding gaan maken.

En zo geschiedde. Na een lange studie inclusief een gedegen onderzoek naar de bodemgesteldheid en veel berekeningen m.b.t. de realisatie van dit voor Zwolle spectaculaire project, is Prorail en BAM Infra op 30 oktober 2017 gestart met de bouw. De brug is een ontwerp van het Ingenieursbureau ipv Delft Creatieve Ingenieurs.

Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker en de Regiodirecteur van Prorail, Jan Mulder, sloegen op die datum als startpunt van de bouw, de eerste paal de grond in.

Ontwerp nieuwe busbrug Zwolle

En zo moest het worden ...
(Illustraties te bouwen busbrug: BAM - ipv Delft creatieve ingenieurs)

Het is niet alleen de busbrug die op deze lokatie wordt gebouwd, nee, het gehele stationsgebied zal in de jaren 2017 tot 2025 een complete metamorfose ondergaan. Een en ander onder de naam Bestemmingsplan Spoorzone.

Video van de laswerkzaamheden t.b.v. de nieuwe busbrug in Zwolle, in de fabriek in België ...
(Bron: Prorail)

In de nacht van 22 op 23 januari 2018, is het eerste stalen deel van de brug vanuit België in Zwolle aangevoerd en er zouden er nog vele volgen. Ieder deel was elf meter lang, vijf meter breed en vier meter hoog. In totaal moet de overspanning over het spoor een geheel gelast stalen deel opleveren van 110 meter lang met een gewicht van zo'n 1000 ton. 

Busbrug 25012018 7V6A0061

Het eerste deel werd op 25 janauri 2018 op zijn plaats gezet, om zijn lot te ondergaan ...

Busbrug 25012018 7V6A0097

Het tweede deel werd op dezelfde dag minitieus naast het eerste geplaatst, zodat de laswerkzaamheden konden beginnen ...

Busbrug 25012018 8521

Deze 110 meter bestond in totaal uit 30 losse stalen elementen, die op een hiervoor aangewezen terrein op de oude lokatie van de NS Werkplaats, aan elkaar zijn gelast.

Busbrug 25012018 7V6A0290

Ook de werkzaamheden aan de betonnen pijlers, die de stalen kolos moesten dragen, schoten al aardig op ... 

Busbrug 25012018 8600

Op het moment dat deze complexe lasopdracht, uitgevoerd door het Metaalconstructiebedrijf van Victor Buyck uit het Belgische Eeklo, was gerealiseerd, werd het geheel op 14 mei 2018 naar een hoogte van 8,5 meter boven het aardoppervlak getild en vastgezet. Deze hoogte was noodzakelijk om een ruimte te creëren, de stalen brug veilig over de elektrische spoorleidingen te rijden.

Busbrug 25012018 8437

 

Busbrug 09042018 2904 Pano

Op 9 april 2018 kregen de treinreizigers die langs het object reden al een redelijk beeld van de brug.
Nog ingepakt tegen de winterse omstandigheden stond deze te wachten op lokatie voor de overtocht op 19 mei ...

Hiervoor was het Pinksterweekend van 2018 uitgekozen. Al vroeg in de nacht van zaterdag 19 mei 2018 werd een begin gemaakt aan de spannende en fascinerende actie de stalen constructie op zijn plaats te rijden. Na enige vertraging werden rond 03.30 uur de motoren van de zware SMPT's van het Belgische bedrijf Sarens gestart om met de stalen kolos de eerste meters naar zijn eindbestemming af te leggen.

Het complete treinverkeer was dit, voor de vele medewerkers van de verschillende bedrijven, spannende weekend, stil gelegd om de werkzaamheden zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor de reizigers was het even slikken, want zij moesten een groot deel binnen het treinprogramma gebruik maken van de ingezette bussen..

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3756

 

Busbrug Lassen 03052018 7V6A8516

 

Busbrug Lassen 03052018 5607

Rond de dragende pijlers werd een complete stalen constructie geplaatst, om de eerste zware last op te vangen ... 

Van een snelle actie was geen sprake. Met een snelheid van zo'n meter per 10 minuten werd het gevaarte de juiste richting in gereden. Het was een vreemd gezicht, dat de brug alleen aan de zuidzijde en in het midden, werd ondersteund door de SMTP's van Sarens, terwijl het deel dat het eerst over het spoor moest worden gezet aan het uiteinde, vanaf het midden toch zo'n 60 meter, geen enkele ondersteuning ondervond.

Gezien de te ondernemen werkzaamheden was dit uiteraard een logische oplossing. Om het geheel in balans te houden, had de brug aan de zuidzijde een extra contragewicht van zo'n 400 ton meegekregen.

Busbrug inrijden 19052018 9157

Een van de SMTP's van de firma Sarens in bedrijf tijdens het inrijden van de busbrug ...

Op het moment dat de kop van de busbrug aan de stadszijde was gearriveerd, werd hier de derde SMTP onder de brug gereden en werd de middelste SMTP verwijderd. Hierna werd het geheel nog een aantal meters richting het landhoofd gereden en op de betonnen pijlers, die voorzien waren van een zwaar metalen constructie, geplaatst. De komende tijd zal de brug worden voorzien van een betonnen rijvloer. De aansluiting op de twee betonnen landhoofden zal in de aankomende tijd worden gerealiseerd.

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3875

De derde SMTP werd aan de stadszijde onder de brug geschoven, om de laatste meters af te leggen naar zijn eindbestemming ...

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3928

 

Busbrug 22052018 9503

Tot op enkele meters is het stalen gedeelte het landhoofd aan de zijde van de Willemskade genaderd ...

De brug zal nog worden voorzien van een betonnen rijvloer, een werkzaamheid, die in de tweede helft van 2018 zal worden gerealiseerd. Hierna zullen nog barrières, houten panelen en randelementen worden aangebracht. Tot slot zal de rijvloer worden geasfalteerd en zal de aansluiting op de Veerallee en het nieuwe busstation worden aangebracht.

Busbrug 22052018 9517

Een dag na de plaatsing reden de eerste treinen al weer onder de brug door naar hun eindbestemming ...

Na het inrijden van de S-vormige brug, is in Dagblad De Stentor een actie gestart, waar de Zwollenaar een naam aan kon melden voor de nieuwe busbrug. Op het moment van schrijven, was deze naam nog niet bekend. Wel waren er meerdere suggesties gedaan als de Henk-Jan Meijer brug, de Zwolse Slinger, maar ook de Schuttebrug, met een verwijzing naar het verleden, toen tussen 1937 en 1982, het particuliere stadsvervoer- en touringcarbedrijf Schutte Tours het openbaar vervoer van de stad exploiteerde.

Schutte Tours 2150475795212905

De eerste dieselbus van de Stadsdienst (Schutte) in 1939 voor het station.
Op de achtergrond is Hotel Van Gijtenbeek nog zichtbaar ...
(Foto: Collectie Schutte)

We zullen zien welke naam de Zwollenaar voor deze unieke brug in petto heeft. Op dit moment is het simpel en in het Zwols, "De ni'je busbrugge"!

MBusbrug 21112018 5428

De duurzame uit bamboepanelen bestaande wandbekleding van de busbrug ...

Busbrug 25012019 7680

Een afgewerkte wand met de bamboebekleding op 25 januari 2019 ...

In november 2018 is een deel van de busbrug bekleed met een bamboelaken. Een duurzame bekleding, met weinig onderhoud, waarvan men er van uitgaat, dat met plaatsing van de bamboepanelen, de invloed van de weersomstandigheden de komende jaren de baas te kunnen zijn.

NBusbrug 30112018 6373

Aan de Zwolle-Zuid-zijde van de brug is men in deze periode druk bezig geweest met de aanleg van een nieuw busstation. Op de dag van de onthulling van het kunstwerk, aan de onderzijde van de kap, die de busreizigers moet beschermen tegen de barre weersomstandigheden, was al duidelijk te zien, hoever men was gevorderd met de busbrug aan deze zijde van het station.

NBusbrug 30112018 6316

De weg tot aan de oprit van de brug was al geasfalteerd en het geheel kreeg al een beetje smoel ...

Bij mijn laatste bezoek op 25 januari 2019, zo'n 14 dagen voordat het publiek de mogelijkheid geboden werd, voor de eerste en tevens de laatste keer de brug van dichtbij te ontdekken, was men bezig met de laatste werkzaamheden. De weg was inmiddels voorzien van belijning, de zijwanden van de brug waren volledig van bamboebekleding bekleed. Op dat moment waren nog een aantal noeste werkers bezig met de "aluminium"-kleurige bovenzijde van de wanden van de busbrug.

Busbrug 25012019 7749

 

Busbrug 25012019 7715 1100px

De busbrug op 25 januari 2019 ...

Op 9 februari 2019 vondern er de hele dag activiteiten rond het nieuwe kunstwerk van de stad plaats. Beginnend in de morgen, rond 10.00 uur, met de Busbrugloop voor kinderen t/m 12 jaar en eindigend met een karaokeshow rond 20.00 uur in de avond, was het de dag van de officiële opening van zowel het busstation alsook van de busbrug. Onder de noemer Busbrug Festival was er voor ieder wat wils georganiseerd.

Busbrugloop 09022019 7V6A4885

Op de busbrug stonden een aantal bussen uit meerdere periodes opgesteld. In deze bussen konden de belangstellenden genieten van verhalen, muziek en theater. Ook op het busstation zelf stonden een aantal bussen, waaronder de ROVA Groenbus, waar men ideeën kon delen over Mijn Zwolle van morgen. Voor degenen die het leuk vonden zelf een bus te schilderen, dat waren voornamelijk kinderen, was zelfs een bus gereserveerd. Deze bus zou naderhand een aantal weken door de stad zou gaan rijden.

Minimuseum Schutte Tours 09022019 7V6A5021

Het minimuseum over het stadsbusvervoer ...

Echte Zwollenaren en busfanaten konden genieten in het Minimuseum van Schutte Tours. Het museum, van zo'n twee bij twee meter, werd door veel mensen aangedaan om, naast de oude bussen, even een stukje nostalgie te proeven. De oh's en de ah's vlogen de tent uit bij het zien van de foto's uit een ver en toch weer dichtbij verleden. De een wist zich dit te herinneren en de ander vulde het aan met zijn verhaal. Schitterend!

Minimuseum Schutte Tours 09022019 7V6A5002

Rond half een in de middag zag men, vanaf de Willemskade, een oude autobus de busbrug oprijden. Hierin zaten naast gedeputeerde van de provincie Overijssel, Bert Boerman, wethouder Ed Anker, president-directeur ProRail, Pier Eringa en regiodirecteur NS Noord-Oost, Joost van de Bijl, meerdere mensen die met de bouw van de busbrug van doen hadden gehad. Ook had de zoon van de oprichter van Schutte Tours en de grondlegger van het busvervoer in Zwolle, Hans Schutte in de bus een plaats toegewezen gekregen.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5282 640px

Een van de officiële handelingen was wel het overdragen van de busbrug aan de stad Zwolle. Hierin hadden de bovengenoemde heren een belangrijke rol. Na de gebruikelijke speeches, werd door de president-directeur ProRail Pier Eringa een minibusbrug overhandigd aan gedeputeerde Bert Boerman en wethouder Ed Anker.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5440 1100px

Hierna nam wethouder Ed Anker het woord en richtte zich tot Hans Schutte, die vergezeld werd door zijn kleinzoon Sherwin. Onder het toeziend oog van heel veel belangstellenden werd hierna de naam van de busbrug onthuld, de Schuttebusbrug. Schutte Tours zal met de benaming van de busbrug voor "eeuwig" met de stad Zwolle verbonden zijn. En ... terecht! Een van trots glimmende Hans Schutte was hier zeer mee in zijn nopjes. Je zag de man genieten van alle warme woorden die tot hem en indirect zijn vader gericht werden.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5536 640px

Wethouder Ed Anker richt het woord tot Hans Schutte en zijn kleinzoon Sherwin ...

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5555 640px

Samen met de wethouder onthulde Hans Schutte de naam van de nieuwe busbrug ...

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5656 640px

Een trotse Hans Schutte ...

In de week na de opening en het speciaal voor belangstellende Zwollenaren georganiseerde Busbrug Festival, kregen de hulpdiensten en de buschauffeurs, de mogelijkheid kennis te maken van de nieuwe aanwinst van onze stad en deze te evalueren.

Busstation Instructie Chauffeurs 12022019 9466

Instructie personeel op 12 februari 2019 ...

De Schuttebusbrug zal, op 17 februari 2019 officieel in de busdiensten worden opgenomen. Alleen stads-, streekbussen en uiteraard de hulpdiensten in onze stad, zullen dan gebruik mogen maken van dit staaltje vernuft!. 

Na de eerste busrit over de iconische busbrug van 245 meter lang, waarvan 80 meter, 7 meter hoog over het spoor is gebouwd, zullen straks dagelijks zo'n 1200 bussen van Zwolle-Zuid richting het centrum en in omgekeerde richting rijden. Van het busstation zullen dan per dag zo'n 1800 aankomsten en vertrekken plaatsvinden.

Bussen Oosterlaan Stationsplein 11022019 7V6A7403

Per 17 februari 2019 zal deze topdrukte op de Oosterlaan en het Stationsplein tot het verleden behoren ...

Busstation Noord 18022019 9681 Pano

Zo rustig als op 18 februari 2019 is het jaren niet meer geweest aan de Oosterlaan en zo druk als het was, zal het waarschijnlijk ook niet meer worden ...

Bron:
Gemeente Zwolle
Prorail

Meer foto's van stalen onderdelen van de busbrug.

Meer foto's van het inrijden van de tot een geheel aan elkaar gelaste busbrug.

Meer foto's van het verdere verloop van de bouw van de busbrug.

Meer foto's van de opening van de Schuttebusbrug.

 Naar Foto's van Zwolle

Deurbeslag cachot 2004 DSC03486

 

In de middeleeuwen (de jaren rond 500 tot ca 1500) is Zwolle als de nederzetting "Suol"ontstaan op een dekzandrug tussen de IJssel en de Overijsselse Vecht. Een dekzandrug is een opgestoven hoogte van dekzand, waarvan het merendeel is ontstaan in de laatste ijstijd. Gelegen aan het riviertje de Aa, was dit een perfecte bewoonbare plek dat hoger gelegen was dan het verder moerassige landschap. De naam "Suol" is later gewijzigd in Zwolle. Zie hier het begin van een welvarende oude Hanzestad.

Een Hanzestad met een rijke en interessante historie. Grote namen hebben in onze stad gebivakkeerd. Namen die zelfs op wereldniveau behoorlijk aanzien hebben.

Thomas a Kempis, schrijver van het wereldberoemde werk "Over de navolging van Christus". Na de Bijbel het meest verspreide boek van de late middeleeuwen. Johan Rudolph Thorbecke, grondlegger van het parlementarisme in Nederland. Een regeringsvorm, waarbij de uitvoerende macht verantwoording schuldig is aan het parlement. Gerard ter Borch, wereldberoemd Nederlands kunstschilder. Joan Derk van der Capellen, politicus en edelman die een belangrijke rol speelde in de partriottenbeweging. Rhijnvis Feith, schrijver en dichter, Willem Bartjens, wiskundige en docent.
En wie kent ze niet, uit de laatste jaren, Herman Brood, zanger, acteur en kunstenaar, Arie Slob, politicus, Erben Wennemars en de gebroeders Michel en Ronald Mulder, wereldtoppers uit de schaatswereld, Nico Rienks, Wereld en Olympisch kampioen roeien, om er maar een aantal te noemen.

Naast deze personen kennen we in onze stad nog veel overblijfselen uit een ver verleden. Schitterende overblijfselen waar wij, zeker als Zwollenaar zuinig op moeten zijn.

De Sassenpoort, een stadspoort gebouwd als onderdeel van de stadsverdedigingswerken. De Peperbus, een laat-gotische toren behorende bij de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming. De Grote of Sint-Michaëlskerk aan de Grote Markt. Het Celepoortje, een van de oudste poortjes in Nederland. De Zwolse stadspompen en niet te vergeten het in een schoorsteen uitgebeitelde Mariabeeld van het pand aan de Luttekestraat en de Schoenkuiperbrug, een draaibrug met toegang tot het Goot Wezenland.

Bron: Wikipedia

Personen


Intro Belangrijke personen

Interessante personen uit de
Zwolse historie ...

 

Katwolder goederenspoor


Intro Katwolder goederenspoor

Een bijzonder grote impuls voor het industriegebied
Grote Voort ...

 
Het Kraenbolwerk

Intro Kraenbolwerk

In 1615 aangelegd ter
verdediging van de
binnenhaven ...

  Mariabeeld Luttekestraat 12

Intro Maria Luttekestraat

Beschermingsuiting uit een ver verleden ...

             

Theetuin Thijssen


Intro Theetuin Thijssen

Theetuin uit begin 1800 ... 

  Herdenking teruggave kerk

Intro Teruggave kerk

Herdenking teruggave Onze
Lieve Vrouwe kerk
aan de kleine katholieke gemeenschap ...

  Celepoort - Papenstraat

Intro Celepoort

Een van de oudste, zo niet het oudste hofje van Zwolle.

Een van de bewoners was
Joan Cele, medeoprichter van
het eerste Fraterhuis ...

  Het Huis van Bewaring

Intro Huis van Bewaring

Het in 1740 geopende
provinciaal tuchthuis.
Anno 2015 De Librije, het driesterren hotel restaurant van
Jonnie en Thérèse Boer ...

             
Het Vrouwenhuis

Intro Het Vrouwenhuis

Het huis voor een rustige levensavond voor oude arme bejaarde weduwen en vrijsters van Hervormde huize ...

  De Zwolse stadspompen

Intro Stadspompen

De Zwolse stadspompen, ontmoetingsplaatsen voor de Zwolse burgers van toen ...

   Het Oude Waaghuis

Intro Gedenksteen Stads Waag 12062008

Onthulling gedenksteen
van de Stads Waag of het
Oude Waaghuis ...

  SDAP - NV PALVU - PvdA

Intro SDAP PALVU 3 7V6A9816

Oprichting van de SDAP,
de voorloper van de PvdA
aan de Ossemarkt ...

             

De Zwolse Ambtsketen


Intro   Ambtsketen Zwolle

De geschiedenis van de
Zwolse ambtsketen ...

           

 

Naar Wijken/buurten

Stationemplacement 19052018 9413

Aan de onderzijde van deze foto uit mei 2018 zal de busbrug verrijzen. Een aantal perrons zijn al voorzien van de nieuwe overkapping.
Rechtboven is de lokatie die bestemd is voor het nieuwe Busstation Zuid ...

Duizenden reizigers hebben iedere dag op een of andere wijze met het Zwolse stationsgebied van doen. Of het zijn studenten of mensen die hun brood in onze stad verdienen of reizigers die een overstap op het Zwolse station moeten maken, noemt u maar op. 

Door de gunstige economische ontwikkeling van Zwolle neemt het belang van het station en de omgeving hiervan alleen maar toe. Een verwachting uitgesproken door de partijen die betrokken zijn en zijn geweest bij de vernieuwingen, uitbreidingen en aanpassingen in dit gebied.

"De gemeente Zwolle, provincie Overijssel, Prorail en de NS, bouwen aan een toekomstvast, goed bereikbaar en modern OV-knooppunt dat de aanjager moet worden van een bruisend stadsdeel Hanzeland", aldus de website van de gemeente Zwolle. Deze ambities stonden centraal in het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle, dat op 30 oktober 2017 door de Zwolse Gemeenteraad is vastgesteld.

Er zijn in 2017 al grote stappen gemaakt om het gebied te verbeteren. Zo is er een extra perron gebouwd t.b.v. de Hanzelijn, er is een schitterende reizigerstunnel verrezen en de spoorlijn Zwolle-Kampen is stevig onder handen genomen en geëlektrificeerd. Toch stonden er nog grote c.q. grotere veranderingen van het gebied op stapel, zoals de nieuwe busbrug, het nieuwe busstation aan de zuidzijde en de ondergrondse fietsparkeerkelder onder het Stationsplein voor zo'n 4800 fietsen. Deze ondergrondse fietskelder, waar de fietsen op één verdieping in dubbellaagse fietsrekken gestald kunnen worden, krijgt twee grote in- en uitgangen aan het Stationsplein. Een hele klus, maar de bouw van deze stalling zal in 2020 afgerond moeten zijn. Een neven effect van het laatste was ook, dat het Stationsplein, na de bouw van de fietsenkelder een complete herinrichting moet ondergaan.

Zo krijgt de rotonde voor de Nieuwe Buitensociëteit een nieuwe inrichting en wordt het Stationsplein primair ingericht voor fietsers en voetgangers, terwijl het tevens toegankelijk blijft voor gemotoriseerd verkeer.

Station Zwolle Overkapping 09022019 9336

Nieuwe overkapping van de perrons in 2018 ...

Ook worden er verbeteringen aan de entrees van het station, zowel aan de noord, als aan de zuidzijde, aangebracht en worden nog enkele perrons overkapt, waaronder die van het Kamperlijntje. De dieselbussen worden, in 2020, vervangen door elektrische bussen. Allemaal zaken die het openbaar vervoer in Zwolle stiller, schoner, zuiniger en comfortabeler zullen maken.

Ontwerp Busstation 21022018 640px

Ontwerp van het Busstation Zuid ...

Busstation 12022019 9435

Het nieuwe busstation Zwolle-Zuid op 12 februari 2019 ...

Met de voorbereidingen en de werkzaamheden van de busbrug en het busstation in Zuid is men in 2017 gestart en in mei 2018 is de kolosale S-busbrug op zijn plaats gereden, om de verdere afwerkingen en de verbindingen over het spoor te ondergaan. Begin februari 2019 was de busbrug zo goed als klaar en moesten voor de opening van zowel de busbrug alsook van het busstation op 9 februari 2019 nog wat laatste werkzaamheden verricht worden.

Een simpele impressie van het vele busverkeer op de Oosterlaan en het Stationsplein op een doordeweekse dag in mei 2018 ...

Bussen Oosterlaan Stationsplein 11022019 7V6A7403

Niet zo gek dat de bussen naar de zuidzijde van het station zijn overgeheveld (Februari 2019) ...

Met name het busstation aan de zuidzijde zal het busverkeer aan de noordkant flink ontlasten. Anno 2018 was het, zeker in de spits, zo druk op het Stationsplein, dat verkeersregelaars zijn ingezet om een en ander vlotjes te laten verlopen. Ook met de verkeersregelaars was en bleef het nog altijd een niet gewenste situatie.

Op 17 februari werd het behoorlijk rustig aan de noordzijde van het station. Op die datum werden de bussen en de taxi's overgeheveld naar de zuidzijde. De herinrichting van het Stationsplein, inclusief de nieuwe ondergrondse fietskelder, en de Stationweg is de volgende uitdaging!

Aangezien er momenteel en dan praat ik over begin 2020, hard wordt gebouwd aan de ondergrondse fietsenstalling, zal Zwolle in Beeld u af en toe de vooruitgang tonen van deze bouwactiviteiten. Is het geheel compleet, dan zal er een apart artikel aan worden gewijd, voorzien van veel fotomateriaal.

Bouw ondergrondse fietsenstalling Station Zwolle

Vorderingen in de bouw van de ondergrondse fietsenkelder voor het Station van Zwolle. Augustus 2014 en maart 2020!
(Schuif de verticale balk van links naar rechts en u ziet het verschil!)

 

Bron:
Gemeente Zwolle
Prorail

Spoorzone


Intro Nieuwe busbrug Zwolle

De Schuttebusbrug ...

 

Spoorzone


Intro Busstation 30112018 6290

Busstation Zuid ...

 

Spoorzone


Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Bouw ondergrondse
fietsenstalling ...
(volgt)

 

Spoorzone


Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Herstructurering Stationsplein ...
(volgt)

 
             
 Spoorzone

Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Herstructurering Stationsweg ...
(volgt)

   Spoorzone

Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Herstructurering Oosterlaan ...
(volgt)

   Spoorzone

Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Herstructurering Westerlaan ...
(volgt)

   Spoorzone

Intro Stationsweg e05112020 7V6A3666

Bouw Passerelle ...
(volgt)

 

Eerste Zwolse postzegel 4507

Zoals op de Welkomstpagina al is aangegeven, is deze site opgebouwd uit duizenden foto's van straten tot recreatiegebied, van gebouw tot evenement, van sport tot religie, mooie plekjes van Zwolle, interessant oud nieuws, noemt u maar op. Al deze foto's zijn benaderbaar door te klikken op onderstaande items. Vandaar kunt u door naar de verschillende onderdelen van de site, voorzien van foto's, video's en teksten.

Zwolle in Beeld wenst u meer dan veel plezier!

Begraafplaatsen


Intro Begraafplaatsen

Alle begraafplaatsen die zich in Zwolle bevinden ...

 

Exclusief Zwolle


Intro Exclusief Zwolle

Van het Zwolse Balletje tot een heerlijk koel Zwols Biertje en
van Zwolse postzegel tot
Zwolse Bol ...

 

Feesten en evenementen


Intro Feesten in Zwolle

Van Carnaval tot Koninginnedag en Bevrijdingsfestival. Zwolle is altijd in voor een feestje! ...

 

Gebouwen en woningen


Intro Gebouwen

Interessante gebouwen en woningen in onze mooie Hanzestad ...

             

Gevelstenen in onze stad


Veerschip Thorbeckegracht 41 DSC08952

Dwalend door de binnenstad, kun je ze haast niet missen. De historische gevelstenen die
onze stad nog rijk is ...

 

Groen Zwolle


Intro Groen Zwolle

Zwolle, de "Groenste stad van Europa" ...

 

Herdenkingen


Intro Dodenherdenking 2016 7286

Van Dodenherdenking tot Stolpersteine en Herdenking teruggave kerk ...

 

Historie


Intro Historie

Thomas a Kempis, Thorbecke, Van der Capellen, Bartjens en Terborch, zij leefden in Zwolle ...

             

Ken ie die ook of
eb ie die ok ù kent?


Intro Ken ie die ook Ria v Ommen

Bekende Zwollenaren uit alle lagen van de
Zwolse samenleving ...

  


Kerst in Zwolle


Intro Kerst in Zwolle

Zwolle en de Kerst! ...

 

 


Koninklijke momenten


Intro Koninklijke momenten

Bij regelmaat zijn leden van het Koninklijk Huis in Zwolle te gast geweest! ...

 


Kunstwerken


Intro Kunstwerken

Van Pelserbrugje tot Katerveersluis en de nieuwe spoorbrug over de IJssel ...

             

Kunst & Cultuur


Intro Kunst en Cultuur

De Fundatie en de Broerenkerk zijn toppers, maar Zwolle kent meerop het gebied van Kunst
en Cultuur ...

 

Sport


Intro Sport

Van athletiek tot voetbal en van aikido tot goalbal. Zwolle is voor veel sporters een fantastische sportstad! ...

 

Straten, wegen en pleinen


Intro Straten en Pleinen

De karakteristieke schoonheid van straten en pleinen in onze mooie Hanzestad. De stad
groeit en veranderd ...

 

Winter in Zwolle


Intro Winter

De schoonheid van een winterse
deken over de stad ...

             

Wijken/buurten in Zwolle


Intro Kamperpoort 03032003 270

Zwolle kent een aantal oude wijken/buurten met mooie verhalen ...

 

Zorg


Intro Zorg

De zorg in de stad kent een  interessante historie ...

   Zwols bedrijfsleven

Intro Zwols Bedrijfsleven

Zwolse bedrijven uit het heden en verleden ...

 

Zwolle Special


Intro Zwolle Specials

Zwolse Harry, de sperweruil., etc. Speciale gebeurtenissen en tradities in het Zwolse ...

             

Ook Zwolle ...


Intro Zwolle Louisiana US2

Steden, dorpen en buurtschappen die op een
of andere wijze een link
hebben met Zwolle ...

 

Zwolse Herinneringen


Intro Zwolse Herinneringen 2017 4410

Jeugdherinneringen.
Zwollenaren vertellen
hun verhaal ...

       

Subcategorieën

 

In 2009 werd hij nog uitgeroepen tot mooiste boom van Zwolle. De monumentale rode beuk aan het Van Nahuijsplein. Helaas, een foeilelijke, vraatzuchtige, zwam deed de kolossale reus van enkele tonnen bezwijken. 

In maart 2013 werd in de media nog gemeld dat er voorshands geen enkele reden was om werkelijk ongerust te zijn. Na een onderzoek van boomtaxateur Ronald Wobben van het Raalter bedrijf Expedio Arbori, zou de rode beuk nog wel een tijdje mee kunnen. De voorspelde tijd bleek achteraf korter te zijn, dan men in 2013 had bedacht.

Vrijdagmorgen 13 maart 2015 heeft, de rond de 140 jaar oude, rode beuk het loodje moeten leggen. Nadat tegen 7 uur 's morgens de eerste voorbereidingen werden getroffen voor de kap van de boom, werd plus minus 10.15 uur het laatste deel van de stam, met een gewicht van rond de 6 ton, naast zijn oorspronkelijke standplaats ten ruste gelegd.

De prachtige, beeldbepalende en majestueuze beuk is geveld door de aanwezigheid van de tonderzwam. Een parasiet die van binnenuit de boom had aangetast, met het gevolg dat de veiligheid in gevaar werd gebracht. Stambreuk werd bij handhaving van de boom niet uitgesloten.

In 2012 is, tijdens een inspectie van de boom, de tonderzwam aan de onderzijde van de boom ontdekt. Hierna volgden meerdere onderzoeken, waaronder het onderzoek van de bovengenoemde boomexpert. Ook deze expert kwam tot de vervelende eindconclusie, dat de boom alsnog gekapt zou moeten worden.

Op de bast waren voor de leek wel een aantal zwammen te zien, maar zag de boom er verder gezond en vitaal uit. De realiteit was echter anders. Na de kap was de aantasting duidelijk zichtbaar. De boom was in zijn kern op niet mis te verstane wijze door de zwam aangetast. Vroeg of laat zou de beuk voor onveilige situaties hebben gezorgd. Hoe spijtig de kap ook was, het kon gewoon niet anders.

De beslissing tot het kappen van de boom heeft sommige buurtbewoners behoorlijk geraakt. Op de kapdag lagen 's morgens briefjes en twee rozen aan de voet van de boom. De boom werd bedankt voor 140 jaar genieten. Op welke wijze dan ook! "Bedankt lieve boom" was de boodschap!

Het hout van de boom gaat naar het Zwolse houtverwerkingsbedrijf Binthout. In opdracht van de gemeente Zwolle, worden door het bedrijf houten palen en bankdelen van gemaakt.

Op de ontstane lege plek is weer een nieuwe boom worden geplant. Om het groenbeeld van het Van Nahuijsplein niet teveel te verminken, zal de te planten nieuwe boom groter zijn dan gebruikelijk bij nieuw te planten bomen in de stad.

Facebook - Like Zwolle in Beeld